23948sdkhjf

Novonesis fastholder sine forventninger efter kæmpefusion

Organisk vækst i Novonesis er fire procent i første kvartal. I 2024 forventes vækst på fem til syv procent

Det er få måneder siden, at en af de største fusioner i dansk erhvervshistorie blev gennemført, da Novozymes og Chr. Hansen blev til Novonesis.

Fusionen blev officielt gennemført 29. januar i år.

Det nye selskab har fredag morgen offentliggjort sin første handelsopdatering.

Her fastholder Novonesis forventningerne til 2024, som lyder på en organisk salgsvækst på fem til syv procent.

Selskabets omsætning er opgjort til 965,5 millioner euro i første kvartal. Det svarer til 7,2 milliarder kroner.

En handelsopdatering indeholder udvalgte salgstal, men ikke lige så mange detaljer som et regnskab. Derfor fremgår det ikke, hvad Novonesis har tjent i første kvartal.

Topchef i Novonesis Ester Baiget siger i en kommentar til handelsregnskabet, at selskabet er kommet godt fra start og er godt på vej mod at levere på den forventede vækst.

- Det er meget beroligende at se vores nye organisation fokusere på både kort- og langsigtede leverancer og udviklinger, siger hun.

I første kvartal lyder den organiske vækst på fire procent.

Organisk vækst er et udtryk for, hvordan en virksomheds omsætning udvikler sig fraregnet udsving i valutakurser og opkøb af virksomheder.

Det kan dermed give et mere retvisende billede af, hvordan salget i en virksomhed udvikler sig.

Novonesis producerer blandt andet ingredienser til rengøringsmidler og fødevarer som mælk, yoghurt og ost. Selskabet producerer også biobrændstof.

Særligt den del af forretningen, som blandt andet producerer kosttilskud og ingredienser til modermælkserstatning, er kommet lidt svagere fra start end det forventes at være tilfældet resten af året.

Det siger Rainer Lehmann, finansdirektør i Novonesis, til MarketWire.

- Det skyldes til dels et vanskeligt sammenligningsgrundlag i forhold til sidste år. Og så skyldes det forskydninger i ordrerne, siger han.

Omvendt er den del af forretningen, der producerer ingredienser til vaskemiddel, vokset markant i løbet af første kvartal. Her lyder den organiske vækst på 15 procent.

Ifølge Rainer Lehmann udgør højere priser en tredjedel af væksten, mens der også har været et øget salg. Det skriver MarketWire.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064