23948sdkhjf

Gumlink: Tyrkisk satsning lader vente på sig

Den danske producent af tyggegummi indgik joint venture med tyrkiske Yildiz i 2009 og flyttede samtidig al dansk produktion. Men satsningen på det tyrkiske marked tager længere tid og er dyrere end ventet.
Med den tyrkiske satsning er det lykkedes Gumlink at reducere sine omkostninger og styrke business-to-business-salget i Europa, hvor man i dag sidder på flere markedsandele end før joint venture-samarbejdet. Men i forhold til at skabe en markedsposition på egne brands er Gumlinks plan ikke gået helt som planlagt. Det skriver Børsen i dag.

- Vi har investeret rigtig mange penge i det, og vi er nok to-tre år efter planen. Det tager længere tid og er også dyrere end forventet, men vi har ikke opgivet, siger Gumlink's adm. direktør Søren Birn til avisen.

Ifølge Søren Birn har Gumlink investeret omkring 50 mio. kr. årligt i markedsføring og distribution og forretningen har endnu ikke været rentabel. Men for 2013 anes et nulresultat. Omsætningen i det tyrkiske joint venture-selskab CCC ligger i nærheden af 700 mio. kr. og indtil videre tjener selskabet kun penge på aktiviteter uden for Tyrkiet.

Ifølge Søren Birn skal forklaringen for endnu ikke at være lykkedes findes i, at dynamikken i markedet ændrede sig i forhold til hvordan selskabet så markedet tilbage i 2009. Gumlink-direktøren er dog stadig af den oevrbevisning, at Tyrkiet med tiden bliver et attraktivt marked.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.344