23948sdkhjf

Drik på fiskeskind har udkonkurreret Coca Cola - nu kommer den til Danmark

På Island har drikken Collab på få år udkonkurreret den klassiske Coca-Cola, og også herhjemme har kunderne taget godt imod bestselleren

Hvad får man, når man udvinder proteinet kollagen fra torskeskind, tilsætter naturligt koffein og putter det på dåse?

Svaret er Collab: Islands mest sælgende, funktionelle drik, som på fem år er vokset til i dag at være en af de mest populære drikkevarer på Island, hvor den for længst har udkonkurreret den klassiske Coca-Cola.

Det oplyser virksomheden bag i en pressemeddelelse.

I Danmark er Collab blevet testet af på hylderne i over 900 butikker landet over, heriblandt 7-Eleven, Føtex og Meny. 

- I dag drikker folk ikke kun fordi, de er tørstige, og drikkevarer skal ikke længere bare slukke tørsten. Det, du drikker, skal samtidig gøre noget godt for dig og helst have en funktion, og her har det vist sig, at Collab rammer plet, udtaler Gunnar B. Sigurgeirsson, vicedirektør i det islandske bryggeri Ölgerðin, som producerer Collab.

Siden Collab blev lanceret i 2019, har den populære drik solgt mere end 27 millioner dåser på Island, et land med bare 364.260 indbyggere. 

Collab, som er 100 % sukkerfri, fås med smagsvarianterne hyldeblomst og lime, passionsfrugt og lime samt hindbær og abrikos.

Funktionelle fødevarer er en betegnelse, der dækker over fødevarer tilsat øget vitaminindhold eller mineraler for at øge sundheden.

Det er den islandske start-up Feel Iceland, der oprindeligt fik ideen til at udvinde kollegaen fra fiskeskind og putte det i en funktionel drik.

Bryggeriet Ölgerðin, som producerer Collab, er grundlagt i 1913 og en af Islands førende fødevarevirksomheder med over 3.000 forhandlere og næsten 400 medarbejdere. I 2023 havde virksomheden en omsætning på 1,9 milliarder danske kroner.

Med lanceringen af Collab i 2019 steg Ölgerðins årlige omsætning med 14 procent.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063