23948sdkhjf

Udenlandsk interesse for Dansk And og "chokohaps"

Blandt andet den svenske supermarkedskæde Axfood har vist stor interesse for mange danske øko-produkter på dette års BioFach.
Der er begejstring over dette års BioFach-messe hos de danske, økologiske virksomheder, som har deltaget på den danske fællesstand. Messen, som har varet i tre dage, nærmer sig sin afslutning, og export manager, Helene Birk, glæder sig over de foreløbige resultater.

- Jeg synes, vi har haft en forrygende messe, med mange besøg af indkøbere fra både nære og fjerne markeder, som har vist stor interesse for konkrete produkter fra de danske øko-virksomheder, siger hun.

Sverige vil have dansk økologi
De meget interesserede gæster bestod bl.a. af et hold af indkøbere fra den svenske supermarkedskæde Axfood, som aflagde et langt visit på den danske fællesstand på messens første dag.

- Vi ser stort potentiale i de danske øko-produkter. Både på grund af, at de har høj kvalitet, at virksomhederne har meget viden om økologi, og at logistikken er fordelagtig for os. Især mejeriprodukter, charcuteri, kød samt hvedeprodukter har potentiale, siger Emilie de Craene, indkøber hos Axfood.

- Axfood har i øjeblikket stort fokus på at øge kædens økologiandel, og der blev talt meget konkret om bl.a. butikspriser og varianter med de danske øko-virksomheder, så jeg forventer helt sikkert, at vi fremover vil komme til at se et øget salg af dansk økologi hos kæden, siger Helene Birk, som har haft en meget tæt relation til Axfood i måneder op til messen.

Mulig debut på det svenske marked
En af de virksomheder, der fangede svenskernes blikke, var Dansk And med Martin Daasbjerg i spidsen. Han peger på, at de viste stor interesse for tre af virksomhedens højtforædlede produkter, som han nu vil sende vareprøver på.

- Hvis vi ender med at nå frem til en aftale, vil det være Dansk Ands debut på det svenske marked, siger Martin Daasbjerg, som glæder sig over, at messen desuden har ført til konkrete aftaler med to nye kunder på det tyske marked.

Også det økologiske slagteriselskab Friland blev bemærket af de svenske indkøbere.

- Vi fik vist klare signaler om, at vi gerne vil gøre mere ved eksport til det svenske marked, hvor vi bestemt ser et potentiale. Vi kan uden tvivl bidrage positivt til deres sortiment, siger direktør, Henrik Biilmann, som desuden har haft lejlighed til at tale med en kinesisk kunde på messen. I slutningen af februar skal han selv til Kina for at have et opfølgningsmøde.

Friland blev for nyligt – som det første slagteri uden for Kina - godkendt til at eksportere økologisk svinekød til det kinesiske marked.

Økologiske ’chokohaps’ til Paris
Mejnerts Mølle er også blandt udstillerne på den danske fællesstand, og ejer, Niels Mejnertsen, synes, at dagene i Nürnberg har været aldeles udbytterige.

- Vi har haft nogle rigtigt gode dage hernede, hvor vi har fået skabt kontakt til en del nye kunder. Bl.a. en supermarkedskæde i Paris, som viste rigtig stor interesse for vores nye økologiske ’chokohaps’, der er en energibar lavet af rugbrød med chokolade og rosiner. Og vores brødblandinger og melblandinger vakte stor interesse hos bl.a. indkøbere fra det tyske og svenske marked, siger Niels Mejnertsen.

Den tyske kæde Bio Company var også i dag rundt ved flere af producenterne og har bedt om konkrete tilbud på produkter fra en række virksomheder samt et møde med Økologisk Landsforening for at drøfte flere øko-varer fra Danmark.

11 danske øko-virksomheder har deltaget på den danske fællesstand på BioFach, som gennemføres af producentsammenslutningen Organic Denmark Export med støtte fra EU og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris landdistriktsprogram. Eventen gennemføres i samarbejde med Økologisk Landsforening.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094