23948sdkhjf

Gulfood – Mellemøsten kalder forsat på danske produkter

19 virksomheder viser deres varer frem i Dubai på dansk fællesstand på Gulfood 2014, som er døren til 229 millioner forbrugere i Mellemøsten.
Eksporten af fødevarer til regionen stiger, og Dubai er en central indgang til ikke blot Mellemøsten, men også Sydasien, Fjernøsten og det afrikanske kontinent.

Derfor er det også ret sigende, at antallet af udstillere, der har fødevarerelaterede produkter på programmet ifølge arrangørerne er steget i forhold til sidste år.

- Jeg tror, det grundlæggende handler om to ting. Gulfood giver en central indgang ikke bare til den mellemøstlige region, men også til Sydasien, Fjernøsten og Afrika. Herudover er det en region med en stor, hurtigt voksende og meget ung befolkning, så udsigterne for fremtiden er gode, siger chefkonsulent Mie Ole Lauritzen fra DI Fødevarer.

Kraftig stigning i unge forbrugere
Mellemøsten er stærkt afhængig af import af fødevarer, hvilket skyldes lav fødevareproduktion kombineret med høj befolkningsvækst.

- Med en relativt høj økonomisk vækst og en kraftigt stigende befolkningsandel under 20 år er Mellemøsten et oplagt område for danske fødevarevirksomheder, fortsætter Mie Ole Lauritzen.

Det har flere danske virksomheder også fundet ud af. Siden 2007 har den danske fødevareeksport til mellemøstregionen løftet sig markant fra ca. 2 mia. kr. i 2007 til over 4 mia. kr. i 2012.

Mellemøsten køber dansk
Virksomheden Orana, der udvikler og producerer saftkoncentrater og syltetøj til videre forarbejdning til mejerier, bagerier, og juiceproducenter, har været fast inventar på den danske fællesstand i Dubai, og har oplevet en markant vækst i Mellemøsten, Sydasien, Fjernøsten og Afrika.

- Udvikling af frugtprodukter, der er målrettet de enkelte markeder og forbrugere, er afgørende for vores succes. Vi er ekstremt fokuserede på at kunne udvikle nye produkter i en fart. Derfor har det også stor betydning, at vi har en nærhed til vores kunder – såvel nye som gamle. Gulfood i Dubai er en oplagt mulighed for at opnå dette, siger administrerende direktør Niels Østerberg.

Sidste år var der en overvældende interesse for Oranas produkter på den danske fællesstand, hvor virksomheden fik etableret kontakt til flere relevante samarbejdspartnere, som siden har båret frugt i kraft af konkrete ordrer.

- Vi satser naturligvis på igen i år at få mange besøgende. Vi er i hvert fald klar til at vise vores nye innovationer frem. Og for at markere os yderligere er tre af vores produkter blevet udvalgt som sidste runner-up til Gulfood Awards, som er en stor anerkendelse fra branchefolkene i dommerpanelet, siger Niels Østerberg.

Fødevaremessen Gulfood i Dubai i De Forende Arabiske Emirater er den vigtigste fødevaremesse i Mellemøsten, og den foregår hvert år i slutningen af februar.

Danske deltagere på Gulfood
19 danske fødevarevirksomheder deltager på DI’s fællesstand på messen i år. Deltagerne er primært virksomheder, der er veletablerede på markedet, men også enkelte nye er med for at åbne døren til et marked i stærk vækst.

• Andelsmejeriet Saedager
• AarhusKarlshamn Denmark
• BPI
• Carletti
• Ess- Food
• Fynbo Foods
• Glud & Marstrand
• Jahn General Products
• Kelsen Group
• Jacobsens Bakery
• Mammen Cheese
• My Goodness
• Nordex Food
• Orana
• Royal Unibrew
• Robert Damkjær
• Scandic Food
• Skaregruppen
• Tomex Danmark
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078