23948sdkhjf

Fjernsynskok fyrer op under bouillonmarkedet

Mik Schack savnede en ren fond til forbrugerne og har nu lavet den selv. Han forventer kun, at de store konkurrenter vil ham til livs, selv om de byder ham velkommen.
Den kendte madjournalist har engang faret rundt i et supermarked for at finde "en halv liter god hønsefond", som det jo står skrevet i mangen en opskrift, at man skal bruge.

- Men hver gang, man spørger efter det, så bliver man henvist til tørafdelingen, hvor man kan købe en terning til at hælde vand over. Men det var altså ikke det, jeg spurgte efter, siger den altid frejdige tv-figur til Food Supply.

Så nu har den energiske og madglade journalist taget konsekvensen af sit savn og har selv lanceret en fond på markedet, og som gammel satiretegner til aviser har han naturligvis tegnet etiketterne selv.

- Jeg undrede mig over, at kyllingeslagterier for eksempel ikke tager al skroget og koger fond på det, men så viste det sig, at det langt bedre kan betale sig for dem at sælge dem til pølseproduktion, hvor det skal forestille at være kød, siger han med et mindre fnys.

Mik Schacks fond er meget enkelt. Den er baseret på brunet kyllingeskrog, vand, salt og ingen som helst tilsætningsstoffer. Det skal være renheden selv.

Brancheskiftet fra journalist til fødevareproducent er ifølge Mik Schack "vildt sjovt" og "mærkeligt", når man pludselig skal holde styr på en hel kæde af processer.

Udstyr og knowhow inden for storkøkken har han fået ved at indgå et partnerskab med Pia Schmidt, som driver virksomheden Rabel i Vejen, som især laver proteinrige produkter til hospitalssektoren. Rabel har også hjulpet fonden ud til storkøkkensegmentet, hvor duoen glæder sig over at have fået en god start.

Og til Mik Schacks glæde kan hans rene fondkoncentrat nu købes i Irma, hvor det er lykkedes at kile sig ind. Og om kort tid vil hans flaske få en uges prøvetid i Bilka i Tilst ved Århus.
Grøntsager eller ej?

Mik Schack ser ingen grund til at koge grøntsager med i den fond, som han markedsfører.

- Min fond skal kun smage af kylling, og så kan man tilsætte grøntsagerne selv. Det tager jo kun 10 minutter at slå sådan et bundt grøntsager ihjel, så hvorfor skal de koge med?

Poul Gorell, som er kok og konceptudvikler hos Oscar, er ikke enig i den betragtning.

- Det afhænger helt af, hvilken smag, man vil have. Man kan tilsætte grøntsagerne i de sidste 10 minutter, og man opnår en frisk grøntsagssmag, eller man kan lade det koge med i hele processen. Det giver noget kompleksitet, sødme og aroma til smagen. Men det er meget forskelligt, hvad vi gør. Vores produkter er forskellige, og der findes ikke en Oscar-basissmag, som kan smages i alle produkter, siger Poul Gorell til Food Supply.


Ingen direkte konkurrenter i detailhandlen
De store aktører, som leverer ren fond til food service-segmentet og koncentratprodukter til forbrugersegmentet, har ikke umiddelbart rene fondvarianter ude i supermarkeder.

En af aktørerne er danske Oscar, der blandt andet leverer ukoncentreret fond til storkøkkener, som produceres i Finland, hvor det tilberedes i storskala, men efter den helt klassiske metode og uden tilsætningsstoffer. Derudover laver man koncentreret og langtidsholdbar fond til konsumsegmentet, som er baseret på tørstof og hjælpeingredienser.

Oscars rene variant uden tilsætningsstoffer har kun i meget begrænset omfang været markedsført i detailhandlen, og Christian Bring, som er administrerende direktør, vil ikke afvise, at den rene fond vil finde vej til supermarkedets hylder.

- Det har vi i andre lande, så det vil vi da gerne, men i Danmark er vi først og fremmest fokuseret på det professionelle marked, som vi ved mest om, siger han og nævner, at det også kræver, at supermarkederne viser større interesse for det.

- Men jeg tror, det er noget, der sandsynligvis kommer mere spot på, og noget som flere forbrugere bliver bevidste om, siger Christian Bring.

Multinationale Unilever, som i Danmark markedsfører den klassiske terning, men også en mere kostbar variant som geleret fondkoncentrat til forbrugersegmentet, har heller ikke ren fond på butikshylderne til forbrugerne her og nu. Ikke de varianter, som markedsføres til food service-segmentet.

- På storkøkkenområdet vil vi gerne have nogle unikke produkter, som ikke findes i detailhandel, men det er ikke umuligt at forestille sig, at der kommer noget. Man ser mere og mere fra det professionelle køkken hos forbrugerne, og Unilever markedsfører også Fond du Chef, som er tættere på det traditionelle køkken end andre produkter, siger Mathias Kronstand, som er salgsleder i Danmark for Unilever Food Solutions, der er afdelingen, som leverer til food service-segmentet.

Forventer at blive knust
Selv forventer Mik Schack ingen hjertelig modtagelse fra konkurrenterne. Dertil siger han, at han har for mange bitre erfaringer igennem små gourmetvirksomheder, som han i tidernes løb har besøgt i madjournalistikkens tjeneste, og han mener, at han har set flere iværksættere blive decideret knust af etablerede virksomheders indtrængningsbarrierer.

Christian Bring, som er administrerende direktør hos Oscar byder ham dog "hjerteligt velkommen".

- Ja, det mener vi, når vi siger det. Vores primære konkurrenter er kokkene, som også er vores tætteste samarbejdspartnere. Mik Schack har i mange år været god til at svine andre til, og det vil vi aldrig bruge tid på, siger Christian Bring.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079