23948sdkhjf

Luksusmejeriprodukter er Arlas vækstgenerator

Arla Unika indvier i dag Danmarks første Affinage Center på Tistrup Mejeri i Sydvestjylland.
Der bliver sat nye standarder for dansk ostehåndværk og innovationskraft, når Arla Unika i dag indvier Danmarks første Affinage Center på Tistrup Mejeri i Sydvestjylland. Det nye Affinage Center bliver central for Arla Unikas udvikling og fremstilling af gourmetoste og demonstrerer, hvordan Arla i disse år sætter fart på udvikling, innovation og lancering af nye, højt forædlede mejeriprodukter til det globale marked.

Side om side med Peter Giørtz-Carlsen, direktør for Arla Danmark, og Søren Gade, adm. direktør for Landbrug & Fødevarer, slår gastronomisk ansvarlig for Arla Unika John Gynther i dag dørene op for Danmarks første center for osteforædling: Affinage Center Unika.

Arla Unika startede i 2002 som Arlas program for udvikling af nordiske gourmetoste. Med Affinage Centrets åbning i dag styrkes det danske ostehåndværk i endnu højere grad, idet centret giver de helt rette fysiske rammer til for alvor at kunne arbejde med ostenes modning og lagring – den såkaldte affinage. Affinage Centret er desuden med til at understøtte Arlas høje ambitioner om udvikling af forædlede fødevarer og det erklærede mål om at være den bedste i verden inden for innovation af mejeriprodukter:

- Vi er stolte af at kunne åbne Affinage Center Unika som et eksempel på, hvordan vi investerer i at skabe særegne mejeriprodukter i verdensklasse. Det er den type udvikling og innovation, der skal bane vejen for mere vækst for Arla, siger Peter Giørtz-Carlsen, direktør i Arla Danmark.

Et bidrag til den nordiske madkultur
John Gynther har gennem en årrække været den bærende drivkraft i Arla Unika. Og i samarbejde med danske topkokke og nogle af Arlas dygtigste ostemestre og produktudviklere har Arla Unika udviklet en række oste- og mejeriprodukter, der nyfortolker den nordiske mejeri- og ostetradition. Med Affinage Centret får Arlas oste-opfindere endelig de helt rigtige forhold til at blive bedre til alt det, der betyder allermest for ostens smag – faktisk over 50 procent – nemlig selve modningen og lagringen.

- Arla Unika vil gerne medvirke til at udvikle flere spændende mejeriprodukter, der kan bidrage til at forme dansk og nordisk madkultur. Vores ambition er at arbejde med mælk, som de dygtigste vinproducenter gør med druer, det vil sige med fokus på råvarer, fremstillingsmetode og lagring. Med det nye Affinage Center har vi nu rammerne for at lave det helt rigtige miljø og mikroklima til at mestre netop lagringen og forstå, hvordan tid, temperatur og fugt kan skabe den bedste smag i den enkelte ost, fortæller John Gynther.

Arla Unikas Affinage Center er bygget som en knopskydning på det eksisterende Tistrup Mejeri, der er verdens ældste fungerende andelsmejeri. Arla Unika-ostene serveres i Danmark på førende toprestauranter og forhandles bland andet i Arla Unikas egen butik i Torvehallerne i København samt i udvalgte dagligvarebutikker. I udlandet forhandles Arla Unika under det globale brand Castello som ”Unika by Castello”.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078