23948sdkhjf

Klumme: Ærgerlig udvikling med stigende udenlandsk kød

Dagens klumme er en opfordring til branchen om at gøre endnu mere ud af at fortælle både forbrugere og detailhandel, at dansk kød på mange måder giver den bedste smag i munden.
Af Marianne Gregersen, forbrugerøkonom ved Landbrug & Fødevarer

Vi hører jævnligt om, at forbrugerne ønsker flere lokale og bæredygtige varer med fokus på en god og anstændig dyrevelfærd. Alligevel er der kommet flere og flere udenlandske fødevarer på hylderne. Særligt fersk kød er berørt. Udviklingen har betydet et fald i andelen af forbrugernes indkøb af dansk kød i dagligvarehandlen. Alle typer dansk kød er berørt negativt, men særligt hårdt ramt er dansk oksekød. Her er den danske andel af det samlede indkøb i dagligvarebutikker gået fra 76% i første kvartal 2008 til nu 53% i første kvartal 2014 viser beregninger baseret på tal fra GfK Consumerscan. I den samme periode er forbruget af oksekød stabilt uden de store udsving. Det betyder dermed, at det danske oksekød taber markedsandele til det udenlandske.

Danskerne foretrækker dansk kød
Det danske kød og fjerkræ er typisk dyrere end det udenlandske, da det produceres efter højere standarder bl.a. i forhold til fødevaresikkerhed og dyrevelfærd. Derudover fokuserer en væsentlig del af de danske dagligvarebutikker meget på pris og tilbud i kølediskene med kød. Og dette kan være en medvirkende årsag til det stigende salg af udenlandsk kød. Landbrug & Fødevarers seneste etnografiske butiksanalyse viser imidlertid, at danskheden er én af de vigtigste kvalitetsparametre, som kunderne vælger kød ud fra. Dansk kød og fjerkræ vurderes af butikskunderne som renere produkter, med færre tilsætningsstoffer, der derved er mere sunde og gavnlige for kroppen. Derfor er det også tankevækkende, at der sælges mere og mere udenlandsk kød i dagligvarebutikkerne. En række tidligere undersøgelser bekræfter derimod, at danskerne foretrækker dansk kød, men at det til tider kan være svært at se, hvilket land fødevaren kommer fra.

Gode muligheder for kommunikation om det danske kød
Der er imidlertid gode muligheder for at gøre det endnu tydeligere, hvilke pakker med fersk kød der er danske, og ikke mindst hvad der ligger i danskheden. F.eks. stiller ”Dansk kalv” konceptet en række særlige krav til dyrevelfærden. Herunder at kalvene får råmælk, der er skånsom for deres maver, ekstra god plads, velstrøede hvilearealer og en skånsom transport. Så herfra skal lyde en opfordring til at gøre mere ud af at fortælle de danske forbrugere og den danske detailhandel, om den unikke danske fødevarekvalitet bl.a. med en dyrevelfærd, der giver en god smag i munden.
Kommenter artiklen (4)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097