23948sdkhjf

Dansk procesudstyr og ingredienser har kurs mod Kina

12 danske virksomheder, der beskæftiger sig med procesudstyr og ingredienser til fødevareindustrien, er i færd med at finde kinesiske partnere.
Future Food Innovation og FoodNetwork arbejder målrettet med at hjælpe danske virksomheder ind på det kinesiske marked og er den direkte årsag til, at samarbejdsprofiler på 12 danske virksomheder lige nu er i hænderne på tre kinesiske netværksorganisationer.

Kineserne er blandt andet ved at finde egnede partnere og projekter til Baltic Control, BS Specialslanger, DNA Diagnostics, Genoskan, InnospeXion, inOmega3, ISI Food Protection, Kroma, Limitech, Phytage, og Vengcon.

Kræver sproglig og kulturel indsigt
Partnersøgningen sker i samarbejde med eksportkonsulent Audrey Wenyuan Zhu, Norddanmarks EU-Kontor, som bruger sit eget personlige netværk samt Enterprise Europe Network partnerorganisationer i Kina til at finde frem til relevante kinesiske partneremner for de danske virksomheder.

Ifølge Audrey Zhu mangler danske virksomheder ofte de nødvendige forudsætninger for at vurdere kinesiske partneremner selv.

- Når man får en henvendelse fra en kinesisk virksomhed, bør man altid have i baghovedet, at sandheden ikke altid forholder sig, som den bliver præsenteret. Man skal særligt være varsom, hvis man bliver bedt om en masse information, og der er hurtige løfter om investeringer. De kan godt være reelle, men det er nødvendigt at tjekke virksomheden via forskellige kilder, inden man går videre. Derudover vil en dansk virksomhed ofte være tilbøjelig til at stole mere på en kinesisk virksomhed med en god engelsk hjemmeside end én uden, men dette er ingen garanti. Tvært imod kan det være tegn på, at førstnævnte af forskellige årsager har svært ved at klare sig på hjemmemarkedet og derfor må søge udenlands, siger Audrey Zhu.

Netop af den årsag har vi valgt at sætte fokus på Kina, siger projektleder i Agro Business Park, Louise Krogh Johnson.

- Det kinesiske marked kræver sproglig og kulturel indsigt. Vi kan spare virksomhederne for både tid og penge ved at sikre, at de kommer i dialog med reelle, sektorledende virksomheder i Kina, som ikke har en dårlig historie med for eksempel kopisager.

Netop i forhold til kopiering er det relevant for danske virksomheder at vide, at kopiering ikke er alment accepteret i Kina, og at de fleste velrenommerede kinesiske virksomheder faktisk ikke ønsker at sætte deres omdømme på spil ved at kopiere en partners produkt.

Kinesisk besøg på FoodTech
Partnersøgningsaktiviteterne fortsætter i løbet af de næste fire måneder og kulminerer med, at en delegation af interesserede kinesiske virksomheder kommer til Danmark for at møde de danske virksomheder og diskutere samarbejde. Der lægges et ugelangt program, som bl.a. byder på besøg på FoodTech messen i Herning og diverse relevante virksomhedsbesøg.

Det vil desuden være muligt for andre interesserede danske virksomheder at få overblik over den kinesiske delegation og anmode om B2B møder med deltagerne på FoodTech Matchmaking d. 29. oktober.

Agro Business Park er i regi af Future Food Innovation, Enterprise Europe Network og FoodNetwork ansvarlig for aktiviteterne, der gennemføres i samarbejde med blandt andre FOODTECH og NordDanmarks EU kontor.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094