23948sdkhjf

Dansk kød på togtur i Europa

Danish Crown flytter sine køletransporter fra asfalt til togskinner.
Danish Crown har sagt ja til at gennemteste det nye transportsystem Nikrasa, hvor køletrailere sendes med toget ned gennem Europa.

- Miljøbelastningen er under det halve, og samtidig sænker det udgiften ved at sende et tons kød til Italien med over 20 procent. Så jeg var overhovedet ikke i tvivl, da jeg første gang så systemet i brug, fortæller Mads Mahler.

Han er underdirektør i Danish Crown med ansvar for logistik.

Fremtidens tranport
Det er under et år siden, han blev inviteret til Tyskland for at se tunge køletrailere blive løftet op på togvogne. Det var der i sig selv ikke noget nyt i, for det er flere år siden, de første løftbare trailere kom på markedet.

Det nye var, at TXLogistik havde opfundet en plade, som gør det muligt at løfte ganske almindelige køletrailere op på en togvogn. Med andre ord et system, som Danish Crown kunne tage i brug øjeblikkeligt.

- Det er en opfindelse, der bliver snakket rigtigt meget om i transportbranchen lige nu. Der var ikke rigtigt nogen, der troede på det for et år siden, men det fortryder de nu, for det her er fremtiden, siger direktør i N&K Spedition Martin Gade Gregersen.

Danish Crown og N&K Spedition er det, der populært kaldes ’first mover’, det vil sige, at være de første overhovedet til at tage et system i brug.

Først i køen
- Der er selvfølgelig nogle omkostninger forbundet med at være de første til at tage noget nyt i brug, men til gengæld har vi papir på, at vi altid vil stå først i køen, når vi bestiller de ”plader”, som trailerne ikke bare løftes på, men også står på under hele transporten, forklarer Martin Gade Gregersen, der har ikke mindre end 900 køletrailere rullende rundt på de europæiske landeveje.

Testtransporterne foregår mellem Padborg og Verona, men Mads Mahler forventer, at systemet også snart kan tages i brug til Poznan i Polen og til Rotterdam, hvorfra trailerne kan sejles direkte til England.

- Vi begynder så småt at se gevinsterne ved det nye system, og hvis jeg ser et år frem, så er jeg ikke i tvivl om, at en meget stor del af vores køletransporter vil være flyttet fra asfalten til togskinnerne, siger Mads Mahler.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11