Festival får mere ambitiøs madstrategi

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Roskilde Festival har allerede gjort meget for at skabe et varieret og bæredygtigt madudbud, men indsatsen skærpes nu yderligere frem mod 2017.

På torsdag starter musikken på årets Roskilde Festival, og søndag indtog de op mod 130.000 gæster og frivillige de grønne områder omkring Dyrskuepladsen. Ud over fokus på et varieret musikudbud, har Roskilde Festival en ambitiøs strategi for et varieret og bæredygtigt madudbud med fokus på en høj andel af økologiske og lokale råvarer.

På tværs af de mere end 145 mad- og drikkevareboder på årets festival er målsætningen for andelen af økologiske råvarer 30 %, hvilket gradvist øges frem mod 2017 hvor målsætningen er 90 % økologiske råvarer på tværs af alle festivalens boder.

Moskusburger og rejemadder i Roskilde Food Court
Sidste år åbnede Roskilde Food Court på festivalpladsen med stor succes, og igen i år kan man få stillet sult og tørst i Gloria Zone. I Roskilde Food Court er kravene til boderne større, og som festivalgæst vil man derfor kunne sætte tænderne i et madudvalg med 60 % økologiske råvarer.

Læs også: Hansens Flødeis indgår eksklusiv aftale med Roskilde Festival

Food Court er stedet hvor nye madbodstalenter kan få lov til at prøve kræfter med Roskilde Festivals sultne gæster i et mindre format. I år vil man blandt andet kunne smage på moskusburger hos Foreningen Grønlandske Børn, hos Gorm’s er det de bornholmske egnsretter der er i fokus og så kan man også finde både klassiske rejemadder og japanske specialiteter så som suppe og dybstegt kylling. Derudover kan man i Food Court slukke tørsten i Roskilde Festivals helt egen, økologiske øl, brygget af Jacobsen.

Læs også: 4.000 doggy-bags skal stoppe spild af mad på Bornholm

En anden øl som festivalgængere med hang til økologi kan slukke tørsten i, er Tuborgs økologiske og ufiltrerede øl, Tuborg RÅ. Den friske fadøl kan ikke købes i butikker, men kan under Roskilde Festival købes i alle festivalens egne barer på festivalpladsen.

Samarbejder med Stop Spild Af Mad
Mad og drikke på Roskilde Festival skal ikke kun være bæredygtig i en miljømæssig forstand. En af grundpillerne i festivalens lange historie er, at overskuddet fra festivalen doneres til almennyttige formål, og dette skal også fortsat afspejle sig i udvælgelsen af de boder, som sælger mad til de sultne festivalgæster. En del af Roskilde Festivals madstrategi frem til 2017 er derfor, at over 50 % af overskuddet fra boderne skal gå til almennyttige formål.

- Vi har konstant fokus på at sikre en god blanding af kommercielle madboder og boder hvor overskuddet går til almennyttige formål, som f.eks. sportsklubber, handicaporganisationer, til socialt udsatte eller til internationalt udviklingsarbejde. Desuden øger vi også vores indsats mod madspild i 2014 og sammen med Stop Spild af Mad indsamler vi 30-50 ton mad til socialt udsatte, fortæller Mikkel Sander, projektleder for Roskilde Festivals madstrategi.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fusion skal bane vej for nyt bryggeri

Sodavandsfabrikken Frem i Ribe er blevet købt af Haderslev-bryggeriet Fuglsang. Tilsammen skal de to have muskler til at bygge nyt bryggeri

Børn som pepperonibosser? Glem det!

Larsens og Ramsgaards børn må ikke overtage DK-Foods

Co-Ros safter gav en kvart milliard i overskud

Ekstrem situation: Slagtegrise køres til Tyskland

Slagteriarbejdere har genoptaget arbejdet

Ølpioner får Den Danske Ølpris 2017

Christian Skovdal Andersen hædret for "imponerende arbejde"

Ugens grin: Mirakelkur

1

Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

Pepperoni-konger har 50.000 kvadratmeter at bygge på

Laksefirma klar til kæmpevækst

Orkla køber sig ind i SR Food

Danish Crown igen ramt af strejke

Magasin bobler af fødevareindustri

Risiko for søm i kapers på glas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kohbergs resultat styrtdykkede i 2016

Omsatte for næsten en milliard, men tabte 28,7 millioner

Haribo halverede sit danske overskud

Ægtepar melder udsolgt på fødevarefestivaler

Blåt gummistøv driller boller fra Kohberg

Drinkster er gået konkurs

1

Mejeri tjener godt på hvide oste

Nordjyske Nordex lagde sidste år 38 millioner kroner til side i overskud

Global burgerkæde sætter danske salater på menuen

Grundsmage, teksturer og 20 danske kvinder med i processen

Easis vokser for sjette år i træk

Fødevarer uden tilsat sukker hitter mere og mere

Slut med buræg i SuperBrugsen

Konference: Sådan kan fødevarefolk bruge data

Borncut klar med præcis opskæring af fødevarer

Fynsk charcuteri og kendt københavnsk slagter går sammen

Slut med fødevarer med posten

Fødevarestyrelsen rykker ud til buffeter

Slikgiganter laver mindre poser

Streetfood gør klar i Aalborg

Arla slår døren op til fremtiden

Kok sprang fra aftale og åbner sin egen restaurant

Jægere har mindsket storkøkkeners madspild

NOFA sætter spot på allergener i storkøkkener

Så er der gang i Helsingørs street food

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Straks-udbytte af IT-kursus

Print dine egne skilte i banner størrelse

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Har du fået set Fibox' nye profilfilm?

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

AxFlow forhandler Gardner Denver skruekompressorer med variabel hastighed

Temadag: Digitalisering i fødevareindustrien den 31. maj hos Uhrenholt A/S

Klumme: Automatiserede standardløsninger er vejen frem

High Lift Chip Trapper flytter væsker længere og højere

Gibotech på LIGNA 2017

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Fuldstændig fyldninglinjer fra Trepak International AB

LEEB FLEXIBLES forhandles af Salicath ApS

STOP annoncespild!

Bondy og Piab fejrer 50 års venskab.

Emballage der sælger

AN Groups grundlægger fejrer 40 års jubilæum

Få 15% rabat resten af maj måned på alle vores Hedland VA flowmålere

Nu er de høje temperaturer her - er du beskyttet?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Smurfit Kappa Innovation Event

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Gibotech på LIGNA 2017

Send til en kollega

0.218