Festival får mere ambitiøs madstrategi

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Roskilde Festival har allerede gjort meget for at skabe et varieret og bæredygtigt madudbud, men indsatsen skærpes nu yderligere frem mod 2017.

På torsdag starter musikken på årets Roskilde Festival, og søndag indtog de op mod 130.000 gæster og frivillige de grønne områder omkring Dyrskuepladsen. Ud over fokus på et varieret musikudbud, har Roskilde Festival en ambitiøs strategi for et varieret og bæredygtigt madudbud med fokus på en høj andel af økologiske og lokale råvarer.

På tværs af de mere end 145 mad- og drikkevareboder på årets festival er målsætningen for andelen af økologiske råvarer 30 %, hvilket gradvist øges frem mod 2017 hvor målsætningen er 90 % økologiske råvarer på tværs af alle festivalens boder.

Moskusburger og rejemadder i Roskilde Food Court
Sidste år åbnede Roskilde Food Court på festivalpladsen med stor succes, og igen i år kan man få stillet sult og tørst i Gloria Zone. I Roskilde Food Court er kravene til boderne større, og som festivalgæst vil man derfor kunne sætte tænderne i et madudvalg med 60 % økologiske råvarer.

Læs også: Hansens Flødeis indgår eksklusiv aftale med Roskilde Festival

Food Court er stedet hvor nye madbodstalenter kan få lov til at prøve kræfter med Roskilde Festivals sultne gæster i et mindre format. I år vil man blandt andet kunne smage på moskusburger hos Foreningen Grønlandske Børn, hos Gorm’s er det de bornholmske egnsretter der er i fokus og så kan man også finde både klassiske rejemadder og japanske specialiteter så som suppe og dybstegt kylling. Derudover kan man i Food Court slukke tørsten i Roskilde Festivals helt egen, økologiske øl, brygget af Jacobsen.

Læs også: 4.000 doggy-bags skal stoppe spild af mad på Bornholm

En anden øl som festivalgængere med hang til økologi kan slukke tørsten i, er Tuborgs økologiske og ufiltrerede øl, Tuborg RÅ. Den friske fadøl kan ikke købes i butikker, men kan under Roskilde Festival købes i alle festivalens egne barer på festivalpladsen.

Samarbejder med Stop Spild Af Mad
Mad og drikke på Roskilde Festival skal ikke kun være bæredygtig i en miljømæssig forstand. En af grundpillerne i festivalens lange historie er, at overskuddet fra festivalen doneres til almennyttige formål, og dette skal også fortsat afspejle sig i udvælgelsen af de boder, som sælger mad til de sultne festivalgæster. En del af Roskilde Festivals madstrategi frem til 2017 er derfor, at over 50 % af overskuddet fra boderne skal gå til almennyttige formål.

- Vi har konstant fokus på at sikre en god blanding af kommercielle madboder og boder hvor overskuddet går til almennyttige formål, som f.eks. sportsklubber, handicaporganisationer, til socialt udsatte eller til internationalt udviklingsarbejde. Desuden øger vi også vores indsats mod madspild i 2014 og sammen med Stop Spild af Mad indsamler vi 30-50 ton mad til socialt udsatte, fortæller Mikkel Sander, projektleder for Roskilde Festivals madstrategi.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

DC-slagterier lammet af arbejdsnedlæggelser

Meyer tvunget til at lukke i New York

Suppeudfordring krævede udvikling af ny robotgriber

Tican lukket af strejke

Bryggeri firedobler kapaciteten

Pengene strømmer ind til insekt-projekt

Ud med de 37 timer – folk vil selv bestemme deres arbejdstid

Kommune holder konference for fødevarebranchen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Gasoline Grill bliver til en kæde

Manden bag en af verdens bedste burgere klar til at udvide

Danæg får sur smiley og bøde

Vil lægge investeringsvine for en halv milliard på lager

Rare Wine Invest har fået grønt lys fra myndighederne

Royal Greenland sejler rekordregnskab i hus

Bülow lod lakridskonkurrenter kopiere

Baresso forsvinder som en succes

Carl's Jr. går til angreb

Lave priser og Netto-lukninger rammer Dansk Supermarked

Nyt koncept: Spiritus i løsvægt

Helt vildt: Ny burgerbar skabte kæmpekø

Findus: Misforståelse skyld i lukke-rygter

Færch Plast skovler penge ind

Brüel Systems stormer fremad

Fem medarbejdere købte virksomheden efter konkurs, og så gik det stærkt

Mauritius viser sig frem

To kvinder skal styre Cocio

København får et cyklende madmarked

Madmuligheder boomer i Esbjerg

Kadeau: Man siger ikke nej til Lego

Ikea måske på vej med restauranter

Sjællænderne har hang til svensk slik

Hungry.dk oppe på 1.200 restauranter

Flammen skal brænde flere nye steder

Ugens grin: Reklame-krig

Nye millioner flyder ind i energidrikken State

- En Suicide Burger? Nej, det har vi ikke

Köd-folk klar til mere vækst

Høns må igen komme ud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor indtjeningsfremgang hos Process Engineering A/S.

MODBUS styret doseringspumpe fra Verder Pumper - NYHED

Expanite på Hannovermessen

Salicath deltager igen i verdens største messe for pakkeindustrien, INTERPACK, i Düsseldorf

Ekstrem temperatur føler / -50 til +1000°C

Udskæring af paté - Salicath ApS

Få hjælp til bedre produktivitet

Nye produkter fra YellowLine!

Hvad er e-learning?

Vejen Kommune inviterer fødevarebranchen til Vækst- og ledelseskonference

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvem slukker lyset hos jer?

Expanite udstiller på Hannovermessen

jpbc har svaret og kompetencerne.

Derfor skal vi serieproducere dine el-tavler

Præcisions måleudstyr fra Keyence

Husker du det lovpligtige eftersyn af dine IBC / ADR tanke?

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

Vækst-virksomhed flytter til stor grund

GTS-institutter udvikler ny droneteknologi

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

Danske virksomheder er udfordret digitalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Landmanden får nemmere hverdag med nyt hybridanlæg!

Send til en kollega

0.264