23948sdkhjf

Arla nedjusterer efter rekordstart

I første halvår har Arla sikret en rekordhøj indtjening til sine andelshavere, men udfordringer på verdensmarkedet kommer til at trykke nu, varsler mejerigiganten.
Arla leverer et stærkt resultat i første halvår 2014 med en rekordhøj indtjening til sine andelshavere. Dog vil en markant nedgang i verdensmarkedspriserne presse afregningen til landmændene ned i resten af 2014. Det skriver Arla Foods i en pressemeddelelse.

Arla Foods’ omsætning steg med 11 procent til 39,8 milliarder kroner i første halvår 2014 (fra 35,7 milliarder kroner i første halvår 2013). Det skyldes en stærk, organisk fremgang for vækst- og kernemarkeder og stigende globale priser.

Det betyder, at det landmandsejede mejeriselskab kunne betale en rekordhøj Arlaindtjening på 3,30 DKK/kg mælk til sine landmænd i perioden sammenlignet med 2,87 DKK/kg mælk i første halvår 2013.

Priser på råmælk styrtdykker
Udviklingen for verdensmarkedspriserne på rå mælk dykker nu hastigt, og derfor har Arla sat forventningerne ned til årets indtjening, der oprindeligt lå mellem 2,25 – 2,35 kroner pr. kg mælk. Der er dog fortsat en forventning om, at 2014 bliver bedre end 2013, som også var et rekordår.

- Vi glæder os over, at vores strategi om at skabe mere vækst uden for Europa, ser ud til at virke, og vi har oplevet vækst uden for de europæiske kernemarkeder. Den samlede, organiske vækst er tilfredsstillende, men vi står ikke desto mindre over for en vanskelig periode og store markedsudfordringer, siger Frederik Lotz, CFO, Arla Foods i meddelelsen.

Vækst i og uden for kernemarkederne
I første halvår høstede Arla en betydelig salgsstigning på de vækstmarkeder, der satses på.

I Mellemøsten og Afrika var stigningen på 17 procent, omsætnignen i Kina blev fordoblet og det russiske marked viser tegn på betydelig fremgang. Ruslands forbud mod import af fødevarer fra lande, der har indført sanktioner mod landet, bliver imidlertid en udfordring. Salg i Rusland udgør cirka 1 procent af Arlas samlede omsætning.

Arlas brands viser gode resultater
Arlas egne brands som f.eks. Arla, Lurpak og Castello har genereret pæn vækst. I første halvår 2014 voksede den samlede omsætning på disse med 7 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Arla Foods Ingredients spiller en vigtig rolle i strategien om at være den førende globale spiller inden for mælkeproteiner, og salget af værdiforædlede ingredienser som funktionelle mælkeproteiner steg med 8 procent til 1,3 milliarder kroner i første halvår 2014 sammenlignet med samme periode sidste år.

Salget i Arla Foods Ingredients forventes at stige markant i det kommende år.

Øgede mærkeleverancer og forventninger til året
Arla forventer en omsætning for hele året på 79 milliarder kroner, et nettoresultat på cirka 2,4 milliarder kroner og en rekordhøj Arlaindtjening for landmændene, som ligger over 2013-niveau, men lavere end forventet i begyndelsen af året.

De høje mælkepriser har genereret en højere mælkeproduktion, og udbuddet på verdensmarkedet har ligget højt hele året.

Arla Foods’ CEO, Peder Tuborgh, tror på, at Arla har lagt den rette langsigtede strategi til at imødekomme en stigning i både udbuddet af rå mælk og i den globale efterspørgsel efter mejeriprodukter. På trods af det, mener han, at markedet i løbet af de næste 18-24 måneder vil være uforudsigeligt, og derfor er priserne under stærkt pres.

- Den stigende mælkevolumen, som vi forventede efter afskaffelsen af mælkekvotesystemet i starten af 2015, slår allerede igennem nu, ikke kun for Arlas landmænd, men over hele Europa, hvor landmændene udnytter muligheden for at udvide deres forretning. Den ekstra mælkemængde strømmer ind på mejerierne og lægger et positivt pres på vores evne til at levere en langsigtig, konkurrencedygtig mælkepris for større mængder mælk. De aktuelle udfordringer skal ses i et større og længere perspektiv med lovende resultater for mejerivirksomhederne. Verdens middelklasse vokser, flere forbrugere har råd til at købe mejeriprodukter, og de skaber en stabil efterspørgsel efter sunde, næringsrige og sikre mælkeprodukter, slutter Peder Tuborgh.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096