Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Ikea vil reducere sit madspild med 50 procent

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: Nu er 800 spisesteder med i Refood

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Niels Jensen
Ingen tvivl om at der i samspillet mellem detailhandel og leverandører også er mulighed for tiltag der kan adressere potentiel Madspild.

DLF dagligvareleverandørerne mener således man i forbindelse med årsforhandligerne bør indføre "afsætningsbaserede restholdbarhedssaftaler". I dag kræver detailhandlen op til ca 70% af et produkts restholdbarhed tilbage for at kæden vil modtage varen, uanset om der eksempelvis er et helt år restholdbarhed tilbage og varen normalt er solgt på under en måned.

Niels Jensen
CEO DLF Dagligvareleverandørerne

Kasper Laursen
Det er sådan nogle initiativer, der er vejen frem. Nyt fra stammen er sådan dette tiltag: http://www.guidekbh.dk/yourlocal-nedsaet...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Vilstrup Bacon tilbyder dødspakker

- Det er noget værre noget, siger indehaveren

Brexit kan knuse dansk milliardeksport

Enkle værktøjer kan mindske børnefamiliers madspild

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

- Krølle Bølle får folk til at smile

Manden bag is-relancering nægtede at give op

Skagenfood købt af Dansk Supermarked

Tylstrup Kager bliver lukket ned

Nordjysk småkagefabrik dropper private label

Ocean Prawns lander overskud på 92 millioner

Hospital sparer syv millioner kroner ved at bekæmpe madspild

Friland hædret med europæisk pris for dyrevelfærd

Fødevarefolk får nemmere adgang til Bilkas hylder

Nu får Krølle Bølle alligevel comeback

Ikonisk is-mærke kunne dog ikke finde bornholmsk producent

Bülow tjente næsten en halv milliard på salget

Frederik vil arbejde med fremtidens fødevarer

22-årig fra Egå er klar til ny fødevareuddannelse

Computer har lavet "det globale brød"

Saftigt fladbrød falder angiveligt i alle menneskers smag

De små og mellemstore virksomheder ryster krisen af sig

Tican og SB Pork fyrer 55

Danish Crowns succes får konsekvenser hos konkurrenter

Flødebollekonge tjener millioner

Dansk is-produktion holder stand

Gode jobmuligheder med ny uddannelse i fødevareteknologi

Rekrutteringsspecialist: Praktisk og teoretisk mix hitter hos virksomhederne

Her leger ingeniører med fremtidens øl

DTU Bryghus udvikler nye metoder til ølbrygning og tester utraditionelle ideer

L&F giver Pisner tilbage til folket

Tis-øl bliver delt ud midt i København i næste uge

Danpo lancerer nyt velfærdsmærke for kyllinger

Konkurskarantæne til Tigers isleverandør

Ikea vil reducere sit madspild med 50 procent

Først var Frankrig ramt af smørkrise - nu er det tættere på Danmark

Østers med fæle bakterier trækkes tilbage

Håndværkere på Danish Crown arbejder igen

Nu strejker håndværkerne på Danish Crown

Fynboer kalder tofu tilbage

Nu åbner nyt gedemejeri

En lang række Kiwi'er bliver til Netto

Så er den her: Øl brygget på musik

Kæmpe skattesmæk kan ramme ingrediensgigant

2,2 ton slik beslaglagt i østjysk slikbutik

Folketingsflertal tillader flere havbrug ved danske kyster

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi støtter de Danske Hospitals Klovne

Primoreels A/S

Industriel 4G/LTE modem gateway med 2 SIM kort

Første spadestik på multihal i Bjerringbro

Vil du gerne arbejde med konsulentopgaver inden for CAM?

Juni nyhedsmail fra KE Fibertec

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Deltag på kurset Inventor Sheet Metal den 21/8 - og få indgående kendskab til pladekonstruktion

Forhandling af Racloflex båndafskrabere

Fokusgruppen besøgte Foamico

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Procesudstyr til fødevareindustrien

Kom og hør om kødproduktion i fremtiden

Ny aftale med Tyskland vil påvirke spotpriserne på el

INOXPA excentersnekkepumper.

R&D reducerer risici ved systemløsninger gennem simuleringer

Bigbag-anlæg til ethvert behov

Rejsegilde på ny hal til efterskole

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

PDM Professional webinar - gratis deltagelse

Send til en kollega

0.284