Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Nestlé-chef: Vi kan mætte tre milliarder mere

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: Madspildsaktivist: Private er stadig de største syndere

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Niels Jensen
Ingen tvivl om at der i samspillet mellem detailhandel og leverandører også er mulighed for tiltag der kan adressere potentiel Madspild.

DLF dagligvareleverandørerne mener således man i forbindelse med årsforhandligerne bør indføre "afsætningsbaserede restholdbarhedssaftaler". I dag kræver detailhandlen op til ca 70% af et produkts restholdbarhed tilbage for at kæden vil modtage varen, uanset om der eksempelvis er et helt år restholdbarhed tilbage og varen normalt er solgt på under en måned.

Niels Jensen
CEO DLF Dagligvareleverandørerne

Kasper Laursen
Det er sådan nogle initiativer, der er vejen frem. Nyt fra stammen er sådan dette tiltag: http://www.guidekbh.dk/yourlocal-nedsaet...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

DC-slagterier lammet af arbejdsnedlæggelser

Meyer tvunget til at lukke i New York

Suppeudfordring krævede udvikling af ny robotgriber

Tican lukket af strejke

Bryggeri firedobler kapaciteten

Pengene strømmer ind til insekt-projekt

Ud med de 37 timer – folk vil selv bestemme deres arbejdstid

Kommune holder konference for fødevarebranchen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Gasoline Grill bliver til en kæde

Manden bag en af verdens bedste burgere klar til at udvide

Danæg får sur smiley og bøde

Vil lægge investeringsvine for en halv milliard på lager

Rare Wine Invest har fået grønt lys fra myndighederne

Royal Greenland sejler rekordregnskab i hus

Bülow lod lakridskonkurrenter kopiere

Baresso forsvinder som en succes

Carl's Jr. går til angreb

Lave priser og Netto-lukninger rammer Dansk Supermarked

Nyt koncept: Spiritus i løsvægt

Helt vildt: Ny burgerbar skabte kæmpekø

Findus: Misforståelse skyld i lukke-rygter

Færch Plast skovler penge ind

Brüel Systems stormer fremad

Fem medarbejdere købte virksomheden efter konkurs, og så gik det stærkt

Mauritius viser sig frem

To kvinder skal styre Cocio

København får et cyklende madmarked

Madmuligheder boomer i Esbjerg

Kadeau: Man siger ikke nej til Lego

Ikea måske på vej med restauranter

Sjællænderne har hang til svensk slik

Hungry.dk oppe på 1.200 restauranter

Flammen skal brænde flere nye steder

Ugens grin: Reklame-krig

Nye millioner flyder ind i energidrikken State

- En Suicide Burger? Nej, det har vi ikke

Köd-folk klar til mere vækst

Høns må igen komme ud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor indtjeningsfremgang hos Process Engineering A/S.

MODBUS styret doseringspumpe fra Verder Pumper - NYHED

Expanite på Hannovermessen

Salicath deltager igen i verdens største messe for pakkeindustrien, INTERPACK, i Düsseldorf

Ekstrem temperatur føler / -50 til +1000°C

Udskæring af paté - Salicath ApS

Få hjælp til bedre produktivitet

Nye produkter fra YellowLine!

Hvad er e-learning?

Vejen Kommune inviterer fødevarebranchen til Vækst- og ledelseskonference

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Hvem slukker lyset hos jer?

Expanite udstiller på Hannovermessen

jpbc har svaret og kompetencerne.

Derfor skal vi serieproducere dine el-tavler

Præcisions måleudstyr fra Keyence

Husker du det lovpligtige eftersyn af dine IBC / ADR tanke?

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

Vækst-virksomhed flytter til stor grund

GTS-institutter udvikler ny droneteknologi

Læs de sidste nyheder fra Diatom A/S

Danske virksomheder er udfordret digitalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

Gå ikke glip af Engineering Forum den 17. & 18. maj 2017

Landmanden får nemmere hverdag med nyt hybridanlæg!

Send til en kollega

0.228