Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Nestlé-chef: Vi kan mætte tre milliarder mere

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: Madspildsaktivist: Private er stadig de største syndere

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Niels Jensen
Ingen tvivl om at der i samspillet mellem detailhandel og leverandører også er mulighed for tiltag der kan adressere potentiel Madspild.

DLF dagligvareleverandørerne mener således man i forbindelse med årsforhandligerne bør indføre "afsætningsbaserede restholdbarhedssaftaler". I dag kræver detailhandlen op til ca 70% af et produkts restholdbarhed tilbage for at kæden vil modtage varen, uanset om der eksempelvis er et helt år restholdbarhed tilbage og varen normalt er solgt på under en måned.

Niels Jensen
CEO DLF Dagligvareleverandørerne

Kasper Laursen
Det er sådan nogle initiativer, der er vejen frem. Nyt fra stammen er sådan dette tiltag: http://www.guidekbh.dk/yourlocal-nedsaet...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Trods Tulip-protester: Stadig mistanke mod forloren hare. "Bestyrket mistanke"

Olivenolie solgt under falsk varedeklaration

Easyfood lavede et rekordoverskud

Og vil fordoble omsætningen frem mod 2020.

Madværkstedet kom godt fra start

Sydkorea vil igen have danske æg og fuglefødder

Rødt mælkeresultat: Arla har blødt for milliarder i Tyskland

Det nordiske mejeriselskab har tabt 6 år i træk.

Så mange millioner: Nowaco forbedrer sidste års indtjeningsrekord

Uge 12: Ind og ud af bestyrelser og direktioner

Skagensfiskeriet slog Danmarksrekord i fjor

Rundede én milliard i 2016.

Carlsberg: Største fadølsfornyelse i 80 år

Dansk ventilator til kæmpe fiskefoderanlæg

Krakket andeslagteri slagter allerede igen torsdag

Opdateret: Død af færdigret? Tulip føler sig urimeligt anklaget

Billedserier & Videoer: Madværkstedet fik en fremragende premiere

Salmonella i svinekød kan opdages på den halve tid

Dobbelt-ordre til Carsoe

Royal Greenland har valgt Carsoe til at levere et komplet fabriksanlæg til rederiets nyeste filetrawler samt en fabrik til en ny rejetrawler.

Danskejet industri er større ude end hjemme

Især indenfor fødevarer, maskiner og møbler beskæftiger de flere i udlandet end i Danmark. Og alle elsker først og fremmest England.

50 unge fik en smagsprøve på gourmetslagterfaget

Massiv mangel på slagterelever i dagligvarekæderne og slagterbutikker er en tikkende bombe under dagligvarehandlen.

Nyt Wefood-samarbejde skal give sårbare unge fodfæste på arbejdsmarkedet

- De første 500 gange gik det helt galt

Konen var rasende, da Tommy Jensen ødelagde parrets køkkengrej i jagten på de perfekte popcorn

Irma sætter insekter på menuen

Frontmatec skal udvikle brystflæsk-robot

Andeslagteri er tæt på genåbning

Trecifret millioninvestering skal endevende alle Coca-Colas flasker

Det første danske øko-sukker på vej

Fødevarestyrelsen har ikke fundet skandalekød i Danmark

Snøfler trækkes tilbage efter risiko for metalstykker

Industrien sulten efter maskiner til fødevareproduktion

Klumme: Forebyggelse af fødevaresvindel går ind i en ny tidsalder

TripleNine klar til at investere 85 millioner

Fødevarestyrelsen undersøger brasiliansk kødskandale

Virksomheder i storbyer betaler to milliarder i ekstra skat

Carlsbergs patent på byg åbner for etisk debat

Vibocold forbereder generationsskifte

Ugens grin: Stop spild af mad

Fjerkræslagteri skifter direktør for syvende gang på syv år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bølgepap til sikker beskyttelse

De 10 bedste sprog at lære for virksomheder

Pilen peger mod bæredygtighed

Udendørs skilte

Alflow vinder årets erhvervspris i Vejen Kommune

Nye termiske kameraer hos RS Components tilbyder klassens bedste ydeevne med hensyn til funktionalit

Rustfri filtre fra Classic Filters

Integrerede pakkeløsninger fra én leverandør

Har du brug for en (grafisk) hånd?

Kom til Automationsdag'17

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Konference: Hvordan skal forsynings sektorerne fremadrettet reguleres og organiseres?

Kemi Kick Off 2017

Simas kunne regne den ud

JEROS jorden rundt

Fremtiden kræver smartere arbejdere

Integrationer gør dit administrative arbejde enklere

En verden af Papkasser

Smart Machines styrker innovative maskinbyggere

Nye krav i FSSC 22000 - sårbarhed og food defense

Nyt og inspirerende referencekatalog

Se nyhederne i vores udlejningsprogram

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Konference om den fremtidige Forsyningsstrategi

Nyt i sortiment: frysetørret grøntsagspulver og bælgfrugter

Send til en kollega

0.223