Kamp mod madspild er et salgsslogan for pålæg

| Af David Wedege | Tip redaktionen om en historie

Køb skæve endeskiver til lavpris og mindsk madspildet, lokker Defco. Fremragende, siger dansk forbrugerbevægelse mod madspild.

Køb endeskiver og skæve rester med roastbeef til nedsat kilopris og mindsk madspildet. Sådan kan man tyde en ny etiket, som den århusianske pålægsproducent Defco har sendt ud i detailhandlens kølediske.

”Omtanke” hedder serien fra Defco, som består af roastbeef og hamburgryg. Produktet er ikke nyt. Defco har allerede i flere år markedsført sine endeskiver og sin skævtskårne rester. Det nye er, at produktet nu markedsføres som en bestræbelser på "at undgå madspild”, som der står.

Og for Defco-direktør Knud Erik Czaja betyder endeskiverne helt enkelt, at der er mere at sælge og mindre at smide i skraldespanden. Det er ikke fordi, Knud Erik Czaja og Defco vil prædike global bevidsthed.

- Jeg skal jo bare have så meget som muligt ud af butikken, siger han til Food Supply. Han påpeger, at det er omgivelserne, der har inspireret Defco til at lægge vægt på madspild på etiketten.

- Det var ikke os, der startede med at snakke om madspild, men det er der flere forbrugere, der gør, kan vi høre.

I høj grad producenters interesse
Til gengæld vil Selina Juul gerne tage æren for at have startet snakken. Hun er initiativtager bag forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som samler på viden og laver happenings i samarbejde med brancheaktører. I samarbejde med Unilever har bevægelsen for eksempel udviklet en såkaldt doggybag, som kan anvendes af spisende gæster i restauranter og kantiner.

Hun er tilfreds med, at både producenter og detailhandel har taget dagsordenen til sig, og hun er kun tilfreds med, at en pålægsproducent som Defco udnytter dagsordenen kommercielt til at sælge endeskiver. Hun ser det som en del af en stigende trend, som flere supermarkedskæder også har tilsluttet sig. Kamp mod madspild er blevet et salgsslogan.

Læs også: Nu er 800 spisesteder med i Refood

- Det kan man kun kalde en win-win situation, og jo større fokus, jo bedre. Det gør, at det sniger sig mere ind i forbrugernes bevidsthed, siger Selina Juul.

En global nødvendighed
Selv bekymrer hun sig ikke først og fremmest om pålægsproducenternes indtjening. Hun mener, at kampen mod madspild er en global nødvendighed.

- Vi bliver flere mennesker på kloden, og det bliver sværere at dyrke fødevarer på grund af klimaforandringer, så vi er nødt til at optimere alle resurser heriblandt mad. Derfor må alle i hele værdikæden undgå at producere noget til skraldespanden, og hvis forbrugeren ikke tænder på miljø, så må vi fortælle ham, at det er hans egne penge, han smider ud.

Den nuværende trend imod madspild er vokset frem under en tid med økonomisk smalkost. Forbrugerne er prisbevidste og discount er vokset frem på bekostning af luksus.
Derfor frygter hun, at trenden kan blive alvorligt udfordret en eventuel højkonjunktur.

Læs også: Nestlé-chef: Vi kan mætte tre milliarder mere

- Spørger man affaldsselskaber, så ved de, at lige så snart folk får penge mellem hænderne, så kommer der mere affald. Jeg gætter på, at vi risikerer at skulle op på hesten igen, siger hun.

Den største fortrøstning finder hun i, at det var Landbrug & Fødevarer, som i 2006 satte madspild på dagsordenen.

- Så man skal huske, at det rent faktisk er fødevareproducenternes interesse. Ingen landmand synes godt om at producere til skraldespanden. Det er også vi forbrugere, der har et ansvar, når vi ikke gider spise æbler med pletter, siger hun.
Mere om: Defco A/S |madspild


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Kommentarer

Niels Jensen
Ingen tvivl om at der i samspillet mellem detailhandel og leverandører også er mulighed for tiltag der kan adressere potentiel Madspild.

DLF dagligvareleverandørerne mener således man i forbindelse med årsforhandligerne bør indføre "afsætningsbaserede restholdbarhedssaftaler". I dag kræver detailhandlen op til ca 70% af et produkts restholdbarhed tilbage for at kæden vil modtage varen, uanset om der eksempelvis er et helt år restholdbarhed tilbage og varen normalt er solgt på under en måned.

Niels Jensen
CEO DLF Dagligvareleverandørerne

Kasper Laursen
Det er sådan nogle initiativer, der er vejen frem. Nyt fra stammen er sådan dette tiltag: http://www.guidekbh.dk/yourlocal-nedsaet...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Fusion skal bane vej for nyt bryggeri

Sodavandsfabrikken Frem i Ribe er blevet købt af Haderslev-bryggeriet Fuglsang. Tilsammen skal de to have muskler til at bygge nyt bryggeri

Børn som pepperonibosser? Glem det!

Larsens og Ramsgaards børn må ikke overtage DK-Foods

Co-Ros safter gav en kvart milliard i overskud

Ekstrem situation: Slagtegrise køres til Tyskland

Slagteriarbejdere har genoptaget arbejdet

Ølpioner får Den Danske Ølpris 2017

Christian Skovdal Andersen hædret for "imponerende arbejde"

Ugens grin: Mirakelkur

1

Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

Pepperoni-konger har 50.000 kvadratmeter at bygge på

Laksefirma klar til kæmpevækst

Orkla køber sig ind i SR Food

Danish Crown igen ramt af strejke

Magasin bobler af fødevareindustri

Risiko for søm i kapers på glas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kohbergs resultat styrtdykkede i 2016

Omsatte for næsten en milliard, men tabte 28,7 millioner

Haribo halverede sit danske overskud

Ægtepar melder udsolgt på fødevarefestivaler

Blåt gummistøv driller boller fra Kohberg

Drinkster er gået konkurs

1

Mejeri tjener godt på hvide oste

Nordjyske Nordex lagde sidste år 38 millioner kroner til side i overskud

Global burgerkæde sætter danske salater på menuen

Grundsmage, teksturer og 20 danske kvinder med i processen

Easis vokser for sjette år i træk

Fødevarer uden tilsat sukker hitter mere og mere

Slut med buræg i SuperBrugsen

Konference: Sådan kan fødevarefolk bruge data

Borncut klar med præcis opskæring af fødevarer

Fynsk charcuteri og kendt københavnsk slagter går sammen

Slut med fødevarer med posten

Fødevarestyrelsen rykker ud til buffeter

Slikgiganter laver mindre poser

Streetfood gør klar i Aalborg

Arla slår døren op til fremtiden

Kok sprang fra aftale og åbner sin egen restaurant

Jægere har mindsket storkøkkeners madspild

NOFA sætter spot på allergener i storkøkkener

Så er der gang i Helsingørs street food

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Straks-udbytte af IT-kursus

Print dine egne skilte i banner størrelse

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Har du fået set Fibox' nye profilfilm?

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

AxFlow forhandler Gardner Denver skruekompressorer med variabel hastighed

Temadag: Digitalisering i fødevareindustrien den 31. maj hos Uhrenholt A/S

Klumme: Automatiserede standardløsninger er vejen frem

High Lift Chip Trapper flytter væsker længere og højere

Gibotech på LIGNA 2017

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Fuldstændig fyldninglinjer fra Trepak International AB

LEEB FLEXIBLES forhandles af Salicath ApS

STOP annoncespild!

Bondy og Piab fejrer 50 års venskab.

Emballage der sælger

AN Groups grundlægger fejrer 40 års jubilæum

Få 15% rabat resten af maj måned på alle vores Hedland VA flowmålere

Nu er de høje temperaturer her - er du beskyttet?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Smurfit Kappa Innovation Event

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Gibotech på LIGNA 2017

Send til en kollega

0.23