23948sdkhjf

Forskning styrker fødevarevirksomhederne

Future Food Innovations mission er at bringe virksomheder, viden og brugere sammen for at udvikle innovative og sundhedsfremmende produkter. Og det virker.
Der er både fremtid, penge og mening i fødevareinnovation, der bidrager til at løse den globale fødevareudfordring. For hvad gør vi, når befolkningstallet bliver så højt, at vi på verdensplan kommer til at mangle protein? Og tænk, hvis vi kunne ændre og forbedre fedtsyresammenhængen i kød og mælk ved at ændre på dyrenes foder. Eller udtrække stof fra planter, som hjælper mod gigt og osteoporose - uden bivirkninger. Eller finde ud af, at æg kan meget mere end vi nogensinde har drømt om.

Det er fødevareinnovation af den slags, som bliver faciliteret via Sundhedsvisionen under Future Food Innovation. Ved at bringe virksomheder, hospitaler og universitetsforskere sammen samles den rette viden som kan føre til udviklingen af nye innovative og sundhedsfremmende produkter, som virksomhederne siden kan kommercialisere.

Og eksempler fra det virkelige liv, viser, at denne indsats virker, skriver konsortiet i en meddelelse.

Styr på fakta og myter
Hedegaard Foods har med hjælp fra Future Food Innovation fået foretaget en vidensudredning om ægs ernæringsmæssige egenskaber.

- Vi havde brug for at hæve kundskabsniveauet på ægs ernæringsmæssige egenskaber, og det er afgørende for os at have noget forskning, som vi kan læne os op af i vores markedsføring. Det betyder, at vi er i dag bedre rustede til kommercielt at udnytte den interesse for protein, der i øjeblikket er i markedet, forklarer Ivan Noes Jørgensen, CEO i Hedegaard Foods og fortsætter:

- Undervejs er vi kommet meget tættere på forskerne på Aarhus Universitet end nogen sinde før, og vi oplevede, at alle i gruppen mødte hinanden i øjenhøjde og med gensidig respekt og interesse.

Som virksomhed kan det være svært at gennemskue, hvor man henvender sig for at få den rette viden. Og som forsker kan det være svært at vide, præcis hvilke virksomheder, der har brug for ens viden. Det er derfor målsætningen for Future Food Innovation, at finde den helt rette forsker på Aarhus Universitet. Sundhedsvisionen tilbyder små korte stipendier, hvor en forsker over et par måneder undersøger den problemstilling virksomheden har. På den måde får virksomheden hurtigt en fornemmelse af, om der er noget at komme efter eller ej.

Og det kan man nikke genkendende til i virksomheden Agger Foods.

Der florerer så mange myter om soya og human sundhed, at det til tider kan virke hæmmende for afsætningen af soyabaserede produkter. Med en videnudredning ønskede Agger Foods, der står bag brandet Soy4you at få fakta på bordet.

- Vi ønskede en ordentlig og redelig undersøgelse af eksisterende viden om soyas sundhedsmæssige egenskaber, og for os var Aarhus Universitet en garant for det, siger direktør og stifter af Agger Foods, Poul Agger.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094