23948sdkhjf

Arla køber sig ind i Brasiliens største mejeri

Arla styrker sin position på det brasilianske marked med et delt ejerskab af Brasiliens største mejeri og mangeårige partner, Vigor Alimentos S.A.
Siden 1986 har Arla samarbejdet med Vigor i et 50/50 joint venture under navnet Dan Vigor, som i 2013 omsatte for 268 millioner kr. Nu skifter Arla sit delte ejerskab af Dan Vigor ud med en ejerandel på 8 % i Vigor, som er Brasiliens største mejeri. Arla får et medlem med stemmeret og en observatør i Vigors bestyrelse.

- Den nye aftale med Vigor svarer til den, vi har med Mengniu i Kina – men denne gang havde vi ikke brug for ekstra finansiering. Vigor er en af Brasiliens førende mejeriproducenter med et omfattende distributionsnetværk. Vi har haft et fantastisk samarbejde, så det er et naturligt skridt for os at bygge videre på partnerskabet og derved opnå en større andel af det store markedspotentiale i Brasilien, siger Finn Hansen, som har ansvaret for Arlas internationale markeder.

Stort potentiale i Latinamerika
Latinamerika er et vækstområde, som Arla har haft strategisk fokus på det seneste år. Ikke alene er Brasilien områdets største marked, det er også verdens fjerdestørste mejerimarked med en samlet årlig vækst på 5 %. Med en befolkning på 200 millioner og en voksende middelklasse, der efterspørger mejeriprodukter, er Brasilien et land med et stort potentiale. Arlas ambition er at sætte fart under eksporten af produkter til Brasilien for at imødekomme den voksende efterspørgsel efter importerede mejeriprodukter.

- Brasilien er et attraktivt marked for mejeriprodukter, specielt for oste- og smørbrands. I samarbejde med Vigor ser vi store muligheder for at skabe en førende position for vores globale brands, Arla, Lurpak og Castello, siger Steffen Andersen, som er ansvarlig for Arlas værdimarkeder.

En del af aftalen går ud på at etablere en forretningsenhed i Vigor, der styres af en forretningschef, som Arla indsætter. Forretningsenhedens fokus vil være markedsføring og salg af importerede produkter og brands, som bliver distribueret gennem Vigors kanaler.

Når EUs mælkekvoter afskaffes i 2015 og mælkeproduktionen øges, bliver Arla og andre internationale mejeriselskaber nødt til at orientere sig mod vækstmarkeder uden for EU. Aftalen med Vigor vil øge Arlas eksport til Brasilien i de kommende år og på længere sigt bidrage positivt til andelshavernes mælkepris.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094