23948sdkhjf

Easyfood sværger til strategisk design

Easyfood har ved hjælp af strategisk design holdt tallene på bundlinjen sorte i krisetider. Designworkshops er i dag en fast bestanddel af virksomhedens udvikling.
Hundreder af gule, blå og røde post-it sedler hænger på væggen rubriceret i sirlige systemer. Et system består af overskrifter som ”fakta”, ”behov” og ”ideer”, mens et andet er samlet under fem store C’er: Collaborate, Collect, Comprehend, Conceptualize og Create.

Easyfood er til endnu en workshop hos Design to Innovate (D2i) i Kolding. Rundt om bordet sidder blandt andre direktør og medstifter af Easyfood, Flemming Paasch og fabrikschef Peer Jespersen.

Designworkshops hos D2i er blevet en fast bestanddel af Easyfoods udvikling.

Kål til convenience
Easyfood har med en strategi om, at være den der tør prøve noget nyt, sikret sig sorte tal på bundlinjen gennem hele finanskrisen. På workshoppen diskuteres løseligt kål, der er det sidste nye skrig i USA. Kan man eventuelt introducere kål til et kræsent, dansk publikum? Og kunne det tænkes, at et kålprodukt samtidig skulle være glutenfrit for at fange det rette segment?

- Da jeg første gang sagde til vores produktionschef, der er ingeniør, at vi skulle have gang i et designprojekt, kiggede han misbilligende på mig. Men i dag er han blandt de første til at foreslå, om vi ikke skal have hjælp fra D2i, når vi står med udviklingsideer eller problemstillinger, siger Flemming Paasch.

D2i er ikke et konsulentbureau, som kommer og løser problemer for virksomhederne, men de bidrager med en række redskaber og metoder, til at virksomhederne selv kan finde konstruktive løsninger.

Designredskaber hjælper produktudviklingen
Designtankegangen har været en uundværlig del af Easyfoods ekspansion. Designredskaberne sikrer en meget stor del af medarbejderdeltagelse, og alle niveauer i virksomheden bidrager ligeligt til forbedringskulturen.

– Det er svært at sætte kroner og ører på, hvad designredskaberne har betydet for virksomheden, men vi er da en af de eneste bagerivirksomheder, der magtede at have sorte tal på bundlinjen under krisen, siger Flemming Paasch.

Kultur & arbejdsform
Designtanken er ifølge Flemming Paasch blevet en kultur og en arbejdsform for Easyfood. Virksomheden har de senere år udviklet sig fra at være en traditionel fødevareproducent til at facilitere viden og sælge knowhow. I dag arbejder flere af Easyfoods medarbejdere hos andre fødevareproducenter i Europa, hvor de blandt andet hjælper med kvalitetssikring og produktudvikling.

Flemming Paasch er ikke i tvivl om, at strategisk design fortsat skal bruges på alle planer og arbejdsprocesser i virksomheden.

- Når vi her inden så længe skal ansætte en ny medarbejder til produktudvikling, bliver det en designer. Det er der ingen tvivl om, siger Flemming Paasch.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125