23948sdkhjf

Ny Nordisk rykker ind i fødevaresektoren

Fødevareproducenter og detailhandelen har virkelig taget konceptet Ny Nordisk til sig. Efterspørgslen af nordiske fødevarer som kål, pastinakker, skyr og ølandshvede stiger markant hvert år.
Det er ti år siden at konceptet Ny Nordisk så dagens lys og selvom konceptet var længe om at binde an, så er det i dag blevet ultra populært både hos landets fødevareproducenter og i detailhandelen, skriver Politiken.

Tilbage i 2010 interviewede et hold forskere fra Aarhus Universitet mere end 50 producenter, restauranter og købmænd om konceptet, og her var holdningen, at det var et eliteprojekt, som ingen orkede at betale for og som producenterne således ikke kunne leve af. Her fire år efter er holdningen en helt anden.

I næste uge udkommer rapporten "Ny nordisk mad - ti år efter" og skepsisen fra 2010 er altså lagt på hylden.

Tal fra detailhandlen afslører også at danskerne har taget Ny Nordisk til sig. Salget af fuldkornsprodukter, spelt og ølandshvede er gået markant frem, salget af kål stiger hver år – I Coops butikker alene er salget af grønkål steget med 91 procent de seneste tolv måneder. Hos leverandøren Gasa Nordgrønt er efterspørgslen af pastinak, persillerod, rødbeder og jordskokker tidoblet siden 2004.

Samtidig er der dukket et hav af småproducenter op, som kan klassificeres under det Ny nordiske.

- De er nok begyndt at lugte guldet, siger Jesper Zeihlund, ekspert i oplevelsesøkonomi og regional madudvikling på RUC. Han arbejder til daglig med de små fødevareproducenter og fortæller at Ny Nordisk virkelig har givet dem et skub i den rigtige retning.

Originalartikel


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11