Bilka indfører selvscanning i alle varehuse
Terminaler er oppe i 17 Bilka’er inden påske
- Selvscanning som supplement til den betjente kasselinje har vist sig at være godt. Erfaringerne fra de fem Bilka-varehuse, som allerede har selvscanning, viser, at kunderne er meget positive over at få muligheden for at gøre det selv, når de skal gennem kassen, siger konceptchef i Bilka Claus Frederiksen.
- Det er ofte kunder med få varer i kurven, som benytter selvscanningskasserne, og det er egentlig også sådan, de er tænkt. Hvis man skal handle hurtigt og kun have et par småting, så er det en mulighed for at komme gennem køen i sit eget tempo, tilføjer han.
Både unge og gamle gør det
Lidt overraskende har det vist sig i Bilka – men også i Føtex, som har haft selvscanningskasser siden 2008 – at det ikke kun er de unge, der benytter sig af muligheden for selvbetjening.
- Faktisk ser vi rigtig mange ældre og midaldrende kunder, som stiler målrettet efter selvscanningsområdet og betjener kasserne fuldstændig hjemmevant, fortæller Claus Frederiksen, som understreger, at selvscanning er et tilbud, som ikke kommer til at erstatte servicemedarbejderen ved kasseapparatet.
- Det kommer ikke til at betyde færre medarbejdere i varehuset. Men det betyder, at vi kan fordele kræfterne anderledes i butikken, siger konceptchefen.
Bilka fik installeret de første selvscanningskasser i 2010, og systemet findes nu i varehusene i Tilst, Vejle, Hillerød, Herning og Hundige. Senest til påske vil der være seks selvscanningskasser i alle 17 Bilka’er.