23948sdkhjf

Ny trend sender glutenfri produkter på hylderne

Udvalget af glutenfri produkter på hylderne i de danske supermarkeder er eksploderet i de senere år.
Nye tal fra Innova Market Insights viser, at antallet af nye produkter med mærkatet Glutenfri er steget voldsomt, skriver FoodCulture.dk.

Tallene viser at fire ud af fem nye glutenfri produkter, der er blevet lanceret inden for de seneste fem år kom på markedet i 2013-2014. Alene i 2013 var der en tilvækst af nye glutenfriprodukter på 45 procent. Det tal lå i 2010 på under fem procent.

- Det er svært at leve glutenfrit, som det er i Danmark i dag. Men de seneste år er der så småt kommet flere glutenfri produkter på hylderne, og jeg er overbevist om, at den trend fortsætter, siger Marianne Gregersen, forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer.

Hos Dansk Supermarked har i mange år fulgt efterspørgslen på glutenfri produkter og også her har man noteret sig et skifte.

- Vi har i flere år forsøgt at tage forskellige glutenfri produkter ind, men salget har været minimalt, derfor har udvalget tidligere været ret begrænset. I de seneste år er efterspørgslen dog vokset og salget er fulgt med, og derfor giver det også mening for os at have flere glutenfri produkter på hylderne, siger kommunikationskonsulent Maia Lindstrøm Sejersen.

Årsagen til den store interesse og tilvækst af glutenfri fødevarer skyldes, at det ikke længere kun er glutenallergikere, der ønsker at leve glutenfri. En lang række slankeprogrammer og kostvejledninger sværger i dag til den glutenfri livsstil.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093