Innovation: Arla tog Den Dybe Tallerken
30 års forskning med til at sikre mejerigiganten årets innovationspris
Prisen går typisk til et specifikt produkt, der er sundt, sikkert og bæredygtigt, men denne gang gik tallerkenen til Arla for virksomhedens helt generelle indsats på innovations-området.
I sin takketale til cirka 130 deltagere nævnte Arlas innovation director, Marianne Ladefoged, blandt andet, at Arlas succes hænger sammen med langsigtet investering i innovation.
- Nutidens investeringer er fremtidens vækst. For eksempel er vores lille Protino-brand baseret på over 30 års forskning i mælkeproteiner, konstaterede hun med henvisning til Arlas koldskål- og yoghurt-agtige Protino-produkter. Protino er meget koncentreret og ikke mindst henvendt til småtspisende mennesker, eksempelvis ældre og alvorligt syge
- Samarbejde er vejen frem
18 kandidater var indstillet.til Innovationsprisen, og deraf var de tre fra Arla. Men dommerkomitéen valgte altså hele Arla Foods som vinder, fordi mejerigigantens samlede innovationsindsats er "et eksempel til efterfølgelse".
- Arla Foods går ind og tager et medansvar for nogle af de større samfundsudfordringer og prioriterer at samarbejde med andre, siger René Damkjer, formand for Dansk Fødevare Forum, som står bag prisen sammen med Danish Food Cluster.
Ifølge Marianne Ladegaard spiller netop samarbejdet med uddannelsesinstitutioner og andre fødevareleverandører en stor rolle for Arlas muligheder for at tænke nyt.
- Vi har brug for at blive udfordret for at skubbe egne grænser, og samarbejdet gør, at vi kan bevæge os ind på helt nye spillebaner. Et godt eksempel er den nye Yoggi-ispind, der er blevet til i tæt samarbejde med Premier Is, og som har fået Arla Foods produkter ud i fryseren i 3.000 tankstationer og iskiosker landet over, nævner hun.