23948sdkhjf

Økologi bliver norm frem for niche

Klumme: Danskerne vil have dyrevelfærd - og vil vide, hvor deres varer kommer fra
Tendensen er klar: Danskerne vil have mere økologi. Det skaber vækst og basis for at få endnu flere nye, spændende øko-varer på hylderne. Samtidig er der ved at opstå akut behov for flere danske, økologiske råvarer.

Dansk økologi buldrer derudad. Vi nærmer os efterhånden et ’tipping point’, hvor halvdelen af danskerne køber økologi hver eneste uge, og dermed er økologi hastigt på vej fra at være niche til at blive norm.

I sidste uge viste en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at den økologiske omsætning i detailhandlen rundede seks milliarder i 2014. Øko-salget steg således med seks procent i forhold til året før – og sætter endnu en rekord.

Stort potentiale

Den udvikling giver for alvor basis for udvikling af nye, spændende øko-varer til hylderne. Der er i øjeblikket et stort potentiale for unikke, økologiske kvalitetsvarer - især varer med tydelig oprindelse.

Danskerne vil vide, hvor deres varer kommer fra, og fortællingen om, hvordan producenten har gjort sig særligt umage, er mere interessant for forbrugerne end nogensinde før. Vi vil derfor fremadrettet komme til at opleve nye samarbejder omkring lokale varer – både på produktion, distribution og præsentation. Og vi vil komme til at se flere stedbetegnelser, gårdbeskrivelser og producentportrætter i butikkerne og på emballagerne.

Den nye opgørelse over øko-salget viser desuden en tendens, som fremtidsforskere længe har forudset: Danskernes interesse for dyrevelfærd stiger - de vil have kød fra dyr, som har god plads og får masser af frisk luft. Og som følge deraf er salget af økologisk kød eksploderet. Eksempelvis steg salget af økologisk svinekød med 36 procent fra 2013 til 2014, mens salget af øko-kylling voksede med hele 41 procent. Og det er en tendens, vi er overbeviste om vil fortsætte i de kommende år.

Råvarerne er største udfordring

Den største udfordring er nu at skaffe råvarerne. Efterspørgslen på øko-varer gælder nemlig ikke alene forbrugerne og de danske dagligvarebutikker. Også på eksportmarkederne og i køkkenerne på plejehjem, daginstitutioner, restauranter og andre dele af foodservice-sektoren bliver der efterspurgt flere danske øko-varer end nogensinde før.

Derfor er der nu akut behov for flere økologiske råvarer. Friland hungrer efter flere økologiske slagsvin og må i øjeblikket sige nej til flere kunder, fordi forsyningen af økologisk kød ikke er stor nok. Og samtidig efterlyser Coop flere økologiske producenter af frugt og grønt.

Vi ved, at rigtig mange landmænd overvejer omlægning og sidder med budgetter, som viser, at det vil være en god forretning. Desværre afviser bankerne alligevel ofte at finansiere en omlægning. Det er enormt ærgerligt. For tendensen peger kun i én retning: Danskerne vil have mere økologi, og markedet kalder.

Henrik Hindborg er markedschef i Økologisk Landsforening

Kommenter artiklen (3)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079