23948sdkhjf

Arla og Mikkeler på vej med øl-oste

Venskab mellem osteudvikler og brygger fører til samarbejde
Det succesfulde mikrobryggeri Mikkeller har i samarbejde med Arlas gourmetbrand, Arla Unika, udviklet to nye øl-oste.

- Hos Arla Unika vil vi lave verdens bedste oste. Mikkeller laver nogle af verdens bedste øl – derfor er det oplagt, at vi samarbejder. Vi tænker jo begge, at alt er muligt. Hvis vi vil have en smag, så forsøger vi at lave den. Måske virker det, måske gør det ikke – men det ved vi først, når vi prøver. I første omgang har vi lavet to oste. Så må vi se, hvad vi ellers kan finde på i fremtiden, fortæller osteudvikler Mads Østergaard Clausen fra Arla Unika i en pressemeddelelse.

Øl-ostene udspringer af Mads Østergaard Clausens venskab med Mikkellers ejer, Mikkel Borg Bjergsøe.De første spæde skridt til samarbejdet blev taget i foråret 2014, hvor Arla Unika i forbindelse med Copenhagen Beer Celebration som et forsøg præsenterede fire oste med forskellige Mikkeller-øl på ingredienslisten.

- Meget interessant

Siden er samarbejdet blevet formaliseret og resulterer nu i en øl-infused blåskimmelost med navnet Twenty Thousand Leagues samt osten Cheasy Simcoe, der ifølge Arla Unika bedst kan beskrives som en spiselig IPA.

Samarbejdet viser en ny tendens inden for fødevarevirksomheder. Det mener Louise Byg Kongsholm, direktør i Scandinavian Trend Institute, der blandt andet beskæftiger sig med fødevaretrends.

- Samarbejder, hvor to eller flere producenter byder ind med hver deres spidskompetencer, har længe været populært i blandt andet mode- og designbranchen. Men vi ser også flere og flere af den slags tiltag i fødevarebranchen. Det resulterer i nogle unikke produkter, som ingen af producenterne ville have kunnet udvikle på egen hånd, og det er meget interessant, mener hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141