23948sdkhjf

Coop indgår Danmarks hidtil største partneraftale om lokale varer

Gourmet Bornholm skal udvikle nye varer til hele landet
Danmarks hidtil største partneraftale angående lokale varer er blevet indgået mellem "Gourmet Bornholm – en del af Regional Madkultur” (GBRM) og Coop, oplyser sidstnævnte i en pressemeddelelse.

GBRM er en sammenslutning af flere end 50 fødevareproducenter på øen. Aftalen indebærer, at de bornholmske producenter får mulighed for at få deres varer ind i Coops butikker over hele Danmark, hvor Coop driver 1.200 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Derudover betyder partneraftalen, at de bornholmske producenter i samarbejde med Coop vil udvikle nye varer de kommende år.

- I Coops strategi Sammen om bedre mad har vi sat ambitiøse mål for at komme med mange nye, spændende varer, og specielt satser vi på lokale varer. Her ser vi Bornholm som et fyrtårn, og vi forventer, at aftalen vil mere end fordoble salget af bornholmske varer i de kommende år, siger food-direktør Jens Visholm, Coop.

- Ro i maven

Formanden for Gourmet Bornholm, Jens Borup Pedersen, er også begejstret og fuld af forventninger til det kommende samarbejde med Coop.

- Det er ikke kun en god nyhed for vores forening og producenter i netværket – det er også en fremragende nyhed for Bornholm i almindelighed og fødevare-erhvervet i særdeleshed. Aftalen sikrer en stabil og stærk afsætningsplatform for de bornholmske produkter, og det giver ro i maven hos virksomhederne, påpeger han.

Samarbejdet skal i første omgang resultere i flere bornholmske varer i Coops bornholmske butikker – og ambitionen er også, at mindst 25 nye, bornholmske varer skal sælges i mindst 100 af Coops butikker uden for Bornholm.

Coop har tidligere i år indgået en række andre nye partneraftaler: Med Sødam om fritgående og økologiske kyllinger, med Søris om økologiske grøntsager fra Nordsjælland, med Thorupstrand Kystfiskerlaug om friskfangede fisk og med Claus Meyer om blandt andet mel og brød.

Samlet har Coop frigivet 25 procent af sin omsætning, svarende til cirka 10 milliarder kroner, til nye produkter over de kommende fem år.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11