23948sdkhjf

Alternativer til mælk er på vej frem

Plantebaserede produkter giver tocifret vækstrate hos Naturli Foods
En kop kaffe med sojadrik – også kendt i folkemunde som sojamælk. Det er i dag ikke usædvanligt at bede om netop den sammensætning på caféer og kaffebarer. Plantebaserede alternativer til mælken hitter nemlig hos danskerne.

Ifølge en analyse fra Landbrug & Fødevarer er salget af sojadrik i de danske supermarkeder steget med 9,5 procent siden 2010, skriver foodculture.dk.

Forbrugerøkonom Marianne Gregersen pointerer, at sojadrik trods den stigende interesse stadig kun er en niche.

- Stigningen har været drevet af to ting: Øget bevidsthed om laktoseintolerance og øget sundhedsbevidsthed. Sidstnævnte har for nogle medført, at de udelader bestemte fødevarer fra deres kost, også selv om de for eksempel ikke er direkte allergiske. Men sojadrikken udgør stadig kun mindre en én procent af den samlede salgsvolume af mælk og plantebaserede drikke, siger hun til foodculture.dk.

Tocifrede vækstrater

Fødevareproducenten Naturli Foods genkender tendensen. Her arbejder de til stadighed med at få nye, plantebaserede produkter på det danske marked. Marketingchef Michael Pilgaard, forklarer, at efterspørgslen fra supermarkederne og forbrugerne har betydet, at salget, distributionen og selve kategorien er vokset:

- ’Vi kører med tocifrede vækstrater. Siden 2009 har vi blandt andet lanceret en mandeldrik og en sojadrik med kakao i drikkeklar brik samt koldpresset kokosolie til madlavning, nævner han.

Ifølge livsstilseksperten Anne Glad er det den sundhedsbølge, som er skyllet ind over Danmark i de seneste otte år, der har været afgørende for vores valg af plantebaserede produkter. Også selv om man ikke er mælkeallergiker eller laktoseintolerant.

Euromonitor International forventer, at forbruget af sojadrik stiger med 2,2 procent om året frem mod 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125