Supermarkedskæder presser vilkårene for fødevareproducent
Detailhandlen har stor styrke, konstaterer Scandic Foods direktør
Ifølge direktøren hos Scandic Food, Torben Christensen, er det ikke mindst detailhandlens styrke i prisforhandlingerne, der er en udfordring.
- Detailhandlen er stærk i mange lande. I Danmark er kæder som Coop og Dansk Supermarked jo blevet nogle meget store enheder, og hvis vi snakker udlandet, er det samme situation med en tysk kæde som Aldi eller engelske som Tesco og Sainsbury's. Det er kunder, som er rigtig store og har nogle ressourcer til at afsøge markedet for billigste tilbud på de enkelte produkter, siger han til Ritzau Finans.
På den baggrund skal leverandørerne være knivskarpe i deres produktion, og Scandic Food-direktøren nævner, at det ikke mindst handler om at investere i maskiner, knowhow og produktudvikling, så man hele tiden er opdateret.
Scandic Food afsætter sine produkter til 65 lande. Ud over marmelade er det blandt andet honning, diverse dressinger og desserttilbehør.