23948sdkhjf

Barskt verdensmarked rammer Arla

- Ekstremt hårdt år for mælkeproducenter, siger bestyrelsesformanden
Det kraftige fald i de globale mælkepriser har påvirket Arla Foods mærkbart i første halvår 2015 og har skabt en barsk situation for Arlas andelshavere, fastslår koncernen i en pressemeddelelse.

I årets første halvdel faldt Arlas omsætning 3,8 procent til 5,13 milliarder euro - fra 5,33 milliarder euro i samme periode i 2014 - mens den såkaldte Arlaindtjening blev 33,8 eurocent pr. kilo mælk mod 41,7 eurocent pr. kilo i hele 2014. Arlaindtjeningen afspejler den værdi, Arla har skabt for hvert kilo mælk leveret af landmændene.

De globale markedspriser har været under et tungt pres siden sidste år, hvor Kinas samlede import af mejeri-råvarer fra hele verden gik i stå og Rusland indførte importforbud på mejeriprodukter fra EU. Samtidigt voksede produktionen af europæisk mælk, efter at EU’s mælkekvoter ophørte fra 1. april, ligesom mælkeproduktionen steg i New Zealand og USA.

Siden begyndelsen af 2014 er den globale verdensmarkedspris for mælkepulver faldet 53,1 procent, og de nuværende prisniveauer er ikke set siden 2009. Udfordringerne i 2015 var derfor forudsete, men de globale priser er faldet til et lavere niveau end ventet, fremhæver Arla.

- Vores omsætning er på det niveau, som vi havde forventet for halvåret. Vi har afbødet effekten af det negative marked ved at flytte de voksende mælkemængder ind i detailprodukter og varemærker, og har begrænset andelen af mælk, der bruges til mindre lønsom råvarehandel. Vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse effekten af den generelle situation på verdensmarkedet, men det kan ikke forhindre, at vores andelshavere befinder sig i en barsk situation lige nu, siger administrerende direktør i Arla Foods Peder Tuborgh.

Omkostninger i et jerngreb

Åke Hantoft, andelshaver og bestyrelsesformand i Arla Foods, er heller ikke i perlehumør:

- 2015 har vist sig at være et ekstremt hårdt år for mælkeproducenter – både i Arla og rundt om i verden. Den nuværende indtjening dækker ikke omkostningerne ved mælkeproduktion, og det er en stor udfordring for os landmænd. I løbet af det seneste år har Arla arbejdet meget aktivt på at afbøde markedssituationen uden at skade vores markedspositioner. Det beviser, at vi har den rette strategi, men ingen strategi i verden kan helt fjerne de aktuelle dyk i verdensmarkedet, siger han.

Ifølge Peder Tuborgh er Arlas langsigtede fokus på effektivitet og omkostningsstyring blandt de tiltag, der skal holde selskabet konkurrencedygtigt.

- Når vores ejere er udfordret som nu, er det ekstra afgørende, at vi holder vores omkostninger i et jerngreb. Derfor har vi reduceret vores investeringer i år med 30 procent, og vi fortsætter energisk med at strømline organisationen. Vores ambition er at opnå samlede besparelser fra effektiviseringsprogrammer på 330 millioner euro før udgangen af 2015 sammenlignet med 2012-niveau – og vi på vej til at nå det mål, bemærker direktøren.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095