23948sdkhjf

Exceptionelt: Carrefour-topchefer gæster Danmark

Fødevarevirksomheder får direkte adgang til polsk indkøbsgigant
Hvis man som fødevareproducent gerne vil have sine varer på hylderne i Polen, bliver chancen for at imponere de rette indkøbere næppe større end på et arrangement, som Eksportrådet arrangerer 17. november.

Det er i hvert fald en gigantisk spiller på detailområdet, der den dag gæster København for at høre, hvad Danmark har at byde på: Den polske afdeling af Carrefour, der på verdensplan er den tredjestørste detailhandler.

Carrefour Polen kommer med de helt tunge drenge i form af chefen for hele den polske indkøbsafdeling, en underdirektør og en chefindkøber. De er klar til en omgang speed-dating med deltagerne, som hver især kan regne med at få 10-30 minutter til at præsentere, hvad de har at tilbyde.

- Det er meget exceptionelt, at vi har fået dem overtalt til at komme til Danmark. Det plejer at være producenterne, der kommer til dem, siger seniorhandelsrådgiver Marzena Dabrowska-Olewniczak fra Udenrigsministeriets danske handelsafdeling i Polen.

- Jeg kan ikke garantere, at Carrefour bliver interesseret i virksomhedernes produkter - men hvis man ikke kommer, så bliver de i hvert fald ikke interesseret, tilføjer hun.

10 millioner kunder dagligt

Carrefour er en af Polens største detailhandlere med over 10 millioner kunder dagligt. Koncernen har i Polen over 700 forretninger, fordelt på 96 kæmpestore hypermarkeder, 138 supermarkeder og 468 nærbutikker.

Marzena Dabrowska-Olewniczak peger på, at franske Carrefour også er stor i en stribe andre lande i Europas og Sydamerika, og at et polsk eventyr derfor kan være adgangsnøgle til et endnu større eksporteventyr for de danske virksomheder.

- Hvis indkøberne får smag for noget, kan det give chancer for at komme ind i hele Carrefour-koncernen, nævner hun.

P.t. har 18 virksomheder tilmeldt sig arrangementet, men der er plads til flere. De tilmeldte er ifølge seniorhandelsrådgiveren både små og store, kendte og ukendte producenter, og de fleste af dem kommer fra fødevareinsdustrien, selv om der også er adgang for non--food-virksomheder.

Sideløbende med speed-datingen kan deltagerne blive klogere på, hvordan man generelt gør forretning i Polen, og hvad man skal tænke på rent juridisk.


Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11