23948sdkhjf

Ægtepar går nye veje i fjerkræbranchen

Aalborgensiske Newdan er bindeled mellem store producenter og store dagligvarekæder
På deres visitkort og deres hjemmeside står der stadig Newdan Food Trading, men i løbet af kort tid vil det bare være Newdan. "For at tydeliggøre, at vi faktisk ikke længere er et tradingfirma", som de siger.

Ægteparret Klaus Bentzen og Susanne Fogh Bentzen har således sadlet om i deres Aalborg-baserede fjerkrævirksomhed, som nu udelukkende er bindeled mellem den danske dagligvarebranche og tre af Europas helt store producenter af kylling, kalkun, ænder og gæs: Tysk-hollandske Plukon, der leverer kylling, tyske Heidemark, der leverer fersk kalkun, og franske Procanar, som er leverandør af andeprodukter, gås og frossen kalkun.

Tidligere var aalborgenserne tradere, der købte og solgte, hvad der bedst betalte sig - også lamme- og svinekød og andre fødevarer.

- Men vi fandt ud af, at det, vi er gode til, er at være repræsentanter for nogle få, udvalgte fjerkræproducenter, så derfor har vi skåret alt det andet fra, siger Klaus Bentzen.

50 års erfaring tilsammen

Både han og Susanne Fogh Bentzen har cirka 25 års erfaring i fødevarebranchen, blandt andet fra Coop, Royal Greenland, Emborg Foods og Rose Poultry, så de kender fødevarebranchen ind og ud.

- Den kompetence skyder vi nu ind mellem parter, som måske ellers ikke ville finde hinanden. Vi ved noget om det, vi har med at gøre, og vi kan hjælpe vores kunder med blandt andet inspiration til udvikling og innovative løsninger, siger Klaus Bentzen.

Ægteparret lægger vægt på, at kunderne altid ved, at Newdans produkter udelukkende kommer fra de tre producenter.

- Det er ikke sådan, at hvis Procanars pris for en berberiand er for høj, så ringer vi til en anden leverandør og spørger. Vi sælger kun varer fra de faste, og det betyder også, at de har en kæmpestor tillid til os, påpeger Susanne Fogh Bentzen.

- Men kan de så ikke nemt lægge en krone oveni prisen, når de ved, at I ikke går andre steder hen?

- Hvis de rigtige vilkår ikke er der for alle parter, så går ordren jo til en af vores konkurrenter. Så vores leverandører beder ikke om en højere pris, selv om de godt ved, at vi ikke engang kunne få tanken om at bruge andre leverandører, siger Klaus Bentzen.

- Monsterstort potentiale

Omlægningen til kun tre leverandører og de deraf følgende omstruktureringer har kostet på bundlinjen, hvor der har været underskud de seneste to år. Men ægteparret forventer, at indeværende regnskabsår ender med et lille plus, og at det derefter går stærkt fremad.

- Vi ser meget positivt på fremtiden. Vores model er en meget ærlig model for både leverandørerne og kunderne, og potentialet i den leverandørkreds er stort, siger Klaus Bentzen.

- Det er monsterstort, supplerer hans hustru med henvisning til, at de tre leverandører har masser af erfaring med convenience-markederne i Holland, Frankrig og Tyskland. Markeder, som gennem længere tid er modnet hvad angår eksempelvis forfinede pakkeformer og ready-to-eat-koncepter.

- Vi tror, at det danske marked også er ved at være klar til den slags convenience, fastslår Klaus og Susanne Fogh Bentzen, som i første omgang regner med en omsætning på 30-35 millioner kroner i indeværende regnskabsår.

Omkring 95 procent af Newdans omsætning ligger hos Coop, Dansk Supermarked, Dagrofa og Rema 1000.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219