Eksport af danske øko-varer sætter igen rekord
Nye tal: Stejl vækstkurve bare fortsætter og fortsætter
Der blev i alt sendt danske øko-varer for 1.721 millioner kroner til både nære og fjerne eksportmarkeder i 2014, hvilket er en stigning på 12 procent på et år.
- Økologi er slået igennem i dagligvarekæder og professionelle køkkener i rigtig mange lande - og udviklingen går kun i én retning: opad! Dansk økologi er eftertragtet i udlandet på grund af vores mangeårige erfaringer med økologisk produktion. Vi er det land i verden, der har den højeste økologiandel i vores fødevaresalg. Det betyder blandt andet, at de danske virksomheder kan bidrage med et bredt udvalg af innovative, økologiske produkter, siger Helene Birk, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
Foreningen vurderer, at den positive udvikling vil fortsætte.
- Vi forventer, at den danske eksport af økologiske varer vil fortsætte med at stige minimum 10 procent hvert år de kommende år og således nå minimum tre milliarder i 2020. Det er en udvikling, som er til stor gavn for vækst- og jobskabelsen inden for den grønne sektor – og ikke mindst for dansk miljø, natur og grundvand, påpeger Helene Birk.
Eksporten breder sig til flere varegrupper
Tyskland er fortsat det største eksportmarked for danske øko-virksomheder og udgør 48 procent af eksporten. Sverige har i 2014 stået for den største stigning og udgør nu 17 procent af den samlede øko-eksport fra Danmark.
Eksporten af økologiske mejerivarer og æg vejer fortsat tungest i statistikken og udgør 51 procent af eksporten. Det er en tidobling siden 2005. Eksporten af økologisk frugt og grønt steg mærkbart fra 120 millioner kroner i 2013 til 210 millioner kroner i 2014 – hvilket svarer til en stigning på 75 procent.
Ifølge Helene Birk er minimum 70 procent af de danske øko-virksomheder i gang med eksport i dag.
- Den udenlandske interesse for dansk økologi breder sig til flere typer af varer og virksomheder. Forarbejdede varer som frosne grøntsager, drikkevarer, snacks, babyprodukter og i det hele taget økologiske convenience-produkter er i stigning – ganske vist fra et meget lavt niveau, nævner Helene Birk.
Økologisk instant-grød er et hit i Holland
En af de danske øko-virksomheder, der har succes med eksport af netop denne type øko-varer, er Aurion A/S.
- For et års tid siden lancerede vi en økologiske instant-grød som eksportvare, og det er gået rigtigt stærkt siden. Produkterne er nu ude i over 1.000 butikker i Holland, og vi ser bestemt et potentiale i at udvide eksporten til andre lande. Vi oplever generelt en stor interesse for økologiske convenience-produkter af høj kvalitet. Tendensen peger i retning af, at forbrugerne vil have produkter, som er gode og sunde og samtidig nemme og hurtige at tilberede, siger Brian Tholstrup Nybo, administrerende direktør hos Aurion.