23948sdkhjf

Kødfri Mandag breder sig

Coop, Aarstiderne og Sticks’n’Sushi er nu med på konceptet
Klimakampagnen Kødfri Mandag, der fokuserer på bæredygtig udvikling via kødreduktion, vokser støt i Danmark, også i fødevarebranchen.

Ifølge kampagneleder Rasmus Svoldgaard er Coop, Aarstiderne og Sticks N’ Sushi blandt de, der er hoppet med på vognen og har indført en klimavenlig kostpolitik i deres personalekantiner.

- Ved at at blive en del af Kødfri Mandag indfører virksomhederne vegetariske retter en gang om ugen. Det er en simpel omstilling, der sparer miljøet for store mængder CO2 og samtidig styrker sundheden hos de ansatte, siger Rasmus Svoldgaard

- Når virksomhederne indfører en kødfri dag om ugen, så viser de tydeligt, at for dem er miljøhensyn ikke bare snak. Det kan være med til at inspirere andre virksomheder til at få øjnene op for, at her er en nem og ekstremt effektiv måde at gøre en stor forske - og når folk får mad uden kød i deres kantine, kan det også være med til at plante et frø i deres hoveder med, at man sagtens kan spise godt uden at få kød, tilføjer han.

Andre steder, der har skåret ned på kødforbruget, er Roskilde Universitet, Københavns Universitet Amager og Aarhus Universitet.

Produktionen af et kilo oksekød kræver ifølge FN omkring 15.000 liter vand.

Kødfri Mandag er en del af den internationale kampagne "Meatfree Mondays" med eks-Beatlen Paul McCartney i spidsen.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127