Kineserne er glade for midtfynsk øl
Man behøver ikke være den næste Carlsberg for at gøre øl til en god forretning. I hvert fald ikke i Kina.
Mikrobryggeriet satte sig sidst på foråret et mål om 24.000 flasker solgte flasker i Kina. Tallet ser nu ud til at lande på cirka 40.000 flasker.
Successen tilskriver Eddie Szweda, Midtfyn Bryghus’ administrerende direktør, en kombination af den kvalitetsbevidste og købestærke kinesiske middelklasse samt en god kinesisk importør. Næste år sigter bryggeri-direktøren derfor langt højere på det kinesiske marked, som man først begyndte at levere til for 13 måneder siden.
- Vores salg til Kina kan vist roligt kaldes for en succes, og næste år skal det skaleres dobbelt op. Min kinesiske importør har budgetteret over 6.000 kasser, der svarer til i omegnen af 75.000 flasker, og det er, som han siger, et konservativt budget. Så gør vi det her rigtigt og lægger en indsats i det, regner vi med at sælge 150.000-200.000 flasker om året inden for de næste 3-5 år, siger Eddie Szweda, administrerende direktør i Midtfyns Bryghus, til FødevareWatch.