23948sdkhjf

Boganmeldelse: En vigtig håndbog til nye bestyrelsesmedlemmer

Ole Borchs mission er klar: Han har set alt for mange bestyrelsesmedlemmer der ikke ved hvad det indebærer at sidde i bestyrelsen og dette er hans bidrag til at det kan ændre sig.
Det gør han ganske fremragende og endda i et letforståeligt sprog, der ellers synes umuligt for advokater. Hans enorme erfaring med bestyrelsesarbejdet skinner så tydeligt igennem bogens 157 sider

At læse denne bog var ligesom, at sætte sig ind i et klasselokale hos en meget dygtig og levende lærer og bare modtage. Ikke på noget tidspunkt forsøger han at overteoretisere emnet, men giver bare det ene guldkorn efter det andet til et kommende eller nyt bestyrelsesmedlem. Han skifter med stærk hånd imellem de faglige og psykologiske emner, der knytter sig til bestyrelsesarbejdet, og så er det altid befriende at opleve en forfatter, der tydeligvis har skrevet bogen, fordi han har noget på hjerte.

Denne bog klæder dig ikke på til at være et kompetent bestyrelsesmedlem, men fortæller dig ret præ-cist hvad du skal kunne for at blive det. Ole Borch deler gavmildt ud af sine erfaringer og principper, hvilket gør den til en stærk håndbog, som du kan bruge i din forberedelse og som en checkliste for, hvordan du går til opgaven på en struktureret facon. Det vil helt sikkert få dig til at fremtone langt mere rutineret og ikke mindst velforberedt i starten af din bestyrelseskarriere, hvis du anvender prin-cipperne som beskrives i denne bog. Ole Borch skriver i sin indledning til bogen: ”Min ambition med bogen er at ekvipere og måske i et vist omfang uniformere nye bestyrelsesmedlemmer, så de ikke i deres første bestyrelseshverv bliver så afhængige af de ”gamles” indflydelse”.

Skal jeg sige ja til en bestyrelsespost?
Forfatteren bruger især mange kræfter på at perspektivere det ansvar, man har som bestyrelsesmedlem. Budskabet er, at alt for mange sidder i en bestyrelse uden at være helt bevidste omkring deres ansvar som ledelse, og hvor meget tid det kræver at være opdateret på den nødvendige viden. Forfatteren selv har siddet i utallige bestyrelser, hvor krisestyring har været helt og aldeles afgørende og har derfor et indgående kendskab til de risici, man stiller sig selv overfor, og det ansvar man har som bestyrelsesmedlem, hvis noget går galt.

Titel: Ny i bestyrelsen
Forfatter: Ole Borch
Forlag: Frydenlund