23948sdkhjf

Økofrugt er blevet et guldæg

Avlere kan sælge deres høst flere måneder i forvejen
Detailhandlens kapløb om at få fat i økologisk frugt fra danske frugtavlere er så skærpet, at mange økologiske avlere sælger deres høst flere måneder før, de første frugtræer har sat så meget som en blomst, skriver Fyens Stiftstidende.

Det gælder for eksempel den vestfynske frugtavler Poul Rytter, Harndrup Skov Frugtplantage, der er en af Danmarks største producenter af økologiske æbler og pærer.

- Sidste år solgte jeg hele min høst til Coop i januar. Og der er ikke mange frugtavlere, der sælger hele høsten i januar. Men vi er ikke økologiske frugtavlere nok til at forsyne markedet, siger Poul Rytter, hvis høst sidste år blev på 120 ton.

Poul Rytter har i flere år samarbejdet med Coop, Danmarks største detailkoncern, som i 2015 satte priserne på økologisk frugt og grønt ned permanent.

Længere samarbejder

- Det har i den grad virket. Den del er vokset med 40 procent på ét år, og nu er vores store udfordring, at vi ikke kan få danske økologiske varer nok - især nogle af frugterne kniber det med, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop-koncernen, til avisen.

I forsøget på at sikre de økologiske leverancer er Coop for eksempel begyndt at lave længere samarbejder med producenter som Poul Rytter.

- Vi kan tydeligt se i salgstallene, at forbrugerne foretrækker danske økologiske varer. Når vi har danske økologiske æbler på hylderne, er vores omsætning af økologiske æbler dobbelt så stor, som når vi har udenlandske, siger Thomas Roland.

På landsplan har detailhandlens omsætning af økologisk frugt og grønt nået nye højder. I 2015 steg omsætningen af al økologisk frugt med mere end 50 procent.

- Halvdelen af alle danske familier køber økologiske varer hver uge, og vi kunne sælge dobbelt så meget frugt, især dansk, siger Henrik Hindborg, markedschef i Økologisk Landsforening, til Fyens Stiftstidende.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078