23948sdkhjf

Her er de hotte økotendenser

Det skal være kvalitet, det skal være nemt, og det må gerne være flot
Økologien fortsætter med at buldre frem, og danske fødevareproducenter buldrer i høj grad med. De er dygtige, og de har masser af gode ideer, som er med til at holde øko-gryderne i kog, konstaterer to danske eksperter med fingeren på pulsen.

Fremtidsforsker Birthe Linddal og markedschef Helene Birk fra Økologisk Landsforening følger begge økomarkedet tæt, og de er enige om, at der er nogle helt klare tendenser, både hvad angår kvalitet og nyheder. Det fik de to senest fastslået, da de tidligere på måneden deltog i verdens største øko-messe, BioFach i Nürnberg.

- Folk går nu virkelig op i, at det skal være kvalitet. Forbrugerne er blevet mere købestærke, og det betyder, at indkøberne ikke ser så meget på prisen som tidligere. Før købte de gerne økologi fra Østeuropa, fordi "det skal være billigt", men nu bliver kvaliteten for alvor nærstuderet, påpeger Helene Birk.

Som eksempel nævner hun, at juice ikke må smage vandet, og at konsistensen skal være god og stabil.

Hurtige mellemmåltider

På nyheds-området er det ikke mindst hurtige mellemmåltider, der hitter, og det marked vil formentlig bare vokse og vokse. Det handler om varer som snackbarer, grød, salamistænger og snackgulerøddder, som sammen med det boomende udvalg af smoothies og proteindrikke er med til at gøre det nemt at blive mæt ofte.

- Små portioner er virkelig et hit. Folk er på farten, og de tager gerne et mellemmåltid både klokken 11, klokken 12.30 og klokken 15.30. Den slags måltider er meget ofte økologiske, fordi de nye fødevarevirksomheder, som fremstiller mange af dem, er økologiske fra begyndelsen af, siger Helene Birk.

Set med Birthe Linddals fremtidsbriller kan ikke mindst chokolade og sodavand være kategorier, som i de kommende år vinder endnu mere frem i de økologiske versioner.

- I forhold til udviklingen af disse to produktgrupper er det ikke kun økologien, der trækker. Men i høj grad også, at flere forbrugere ønsker produkter uden kunstige sødestoffer, uden uforståelige E-numre og med mindre sukker, hvilket mange af de økologiske varianter kan levere, nævner fremtidsforskeren.

Sundt i moderate mængder

- Den stigende efterspørgsel på økologi er nemlig også i meget høj grad drevet af ønsket om at leve sundere. Og sundhed i år 2016 handler ikke kun om kalorier, men også om vitaminer, mineraler, metabolisme, velbefindenhed, smuk hud, langt liv, glæde, plads til forkælelse og så videre. Chokolade og sodavand kan altså sagtens være sundt, hvis bare ingredienslisten er i orden og det indtages i moderate mængder, tilføjer hun.

Birthe Linddal peger også på, at der især hos de unge først i 20´erne er en spirende tendens til, at vi skal passe på verden og forbruge med omtanke, hvilket spiller rigtig godt sammen med økologien.

Både Helene Birk og Birthe Linddal har bemærket nye strømninger også hvad angår emballagerne.

- Selv om økologi er en livsstil, så gør det ikke noget, at det også ser godt ud og sender nogle signaler til omverdenen, siger Birthe Linddal.

- Ja, designet er blevet rigtig vigtigt. Og det er mange danske producenter også særdeles dygtige til, supplerer Helene Birk.

Artiklen er også med i premierenummeret af det nye Food Supply Magazine, som du kan læse ved at klikke her:
Food Supply Magazine
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066