Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Aarstiderne vokser fortsat

Søgaards Bryghus sat til salg

Nordiske forbrugere bekymrer sig over indholdet i fødevarer

Dansk fiskeri får bedste tobiskvoter i over ti år

Laksesider giver mange jobs i Vestjylland

Overskud sikrer investering i fremtidens teknologier

Slikklassikere bonner ud på Toms bundlinje

Selvom omsætningen faldt øgede slikproducenten overskuddet i 2016

Ledere overser medarbejdere med boglige problemer

Kun et mindretal sendes på kurser, der lærer dem at læse, skrive og regne. Og det giver bagslag for firmaet selv.

Man kan faktisk printe mad i 3D

Insekter er bæredygtig kost: Ja, der er mening med galskaben

Dansk modermælkserstatning med stadig større Kina-succes

Vilsund Blue nomineret til international fødevarepris

Bilka får dressingbøde på 80.000 kroner

Så meget må en færdigret koste i supermarkedet ifølge danskerne

Hver fjerde dansker køber færdigretter, og kun hver anden laver aftensmad fra bunden næsten hver dag.

Burger King reagerer på dyreværnsprotester

Forbrugerne vælger mere dyrevelfærd

Føtex, Netto og Bilka ville øge salget med en halv milliard inden 2020. Så langt er de nået på den kvarte tid.

Kæmpe madmarked åbner i Aalborg

Landbruget håber danskerne vil betale for glade svin

Nyt velfærdsmærke skal få forbrugerne til at købe dyrere dyr.

2

Regeringen vil redde ældremad med ny emballage og transport

Arla vil sælge meget mere økologi

Og meget andet end mælk og smør, som er altdominerende.

Ugens grin: Trafikuheld med efterveer

- De første 500 gange gik det helt galt

Konen var rasende, da Tommy Jensen ødelagde parrets køkkengrej i jagten på de perfekte popcorn

Sydkorea vil igen have danske æg og fuglefødder

Trods Tulip-protester: Stadig mistanke mod forloren hare. "Bestyrket mistanke"

Madværkstedet kom godt fra start

Så mange millioner: Nowaco forbedrer sidste års indtjeningsrekord

Carlsberg: Største fadølsfornyelse i 80 år

Rødt mælkeresultat: Arla har blødt for milliarder i Tyskland

Easyfood lavede et rekordoverskud

Olivenolie solgt under falsk varedeklaration

Uge 12: Ind og ud af bestyrelser og direktioner

Skagensfiskeriet slog Danmarksrekord i fjor

Krakket andeslagteri slagter allerede igen torsdag

Dansk ventilator til kæmpe fiskefoderanlæg

Fjerkræslagteri skifter direktør for syvende gang på syv år

Opdateret: Død af færdigret? Tulip føler sig urimeligt anklaget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stadig pladser på Temadagen "Rengøring og hygiejne ved fødevareproduktion"

Stadig pladser på Temadagen "Rengøring og hygiejne ved fødevareproduktion"

Østerbrogruppen ApS klarer lønnen på 5 minutter

Hvilken niveaumåler til væske skal man vælge?

Netværksgruppe for ikke certificerede virksomheder

Reception

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Ny vinbeholder er både flot og funktionel

Verdens mindste sikkerhedsscanner

Brandsikre løsninger fra DENIOS

Nye DYMO produkter fra RS giver brugervenlighed og holdbarhed til en lang række applikationer

Første udstillerbriefing veloverstået

Salgschef og tidligere medejer forlader KK Metal

Formstøbte membraner i gummi efter ordre

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Endnu en kunde er den heldige ejer af en Erikkila kran fra Fyns Kran Udstyr

Professionelle hænder servicerer dit gear eller transmission

Konference: Hvordan skal forsynings sektorerne fremadrettet reguleres og organiseres?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Jens S. er blevet eneforhandler af Atek produkter i danmark

Et godt indeklima for både kunder og medarbejdere

In-line 2D målesystem

Få kontor midt i det pulserende Kongens Lyngby

Låsbar elektronisk RFID-sikkerhedsbryder med stor fleksibilitet

I den 7. kartoffelrække handler stamdata om kultur

Send til en kollega

0.244