Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Euro Poultry i topform

Bryggerhøjskole skifter ud i toppen

35.000 mælkekasser er retur hos Arla

Ikke mindst børnehaver har afleveret i stor stil

Nakskov Mill tjener på specialprodukter

Siden Dan Jensen kom til som administrerende direktør i Nakskov Mill Foods, har morgenmadsproducenten vendt minus til plus

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Storkøkkenleverandør er gået konkurs

Premiere: Danish Salmon sælger nu landbaseret laks

Laksene fra Hirtshals er for første gang i danske kølediske

Nakskov Mill Foods' niche igen en millionsucces

Private label-ekspert holder konstant øje med den næste trend

Rynkeby vil udvide igen

Fortsat optimisme hos Marel

En lille nedgang i omsætningen i 2016 bekymrer ikke Marel i Århus.

Frem satser på mere løntapning

Hurtigere omstillinger bliver alfa og omega i fremtiden for Frem A/S, der gerne vil lave mere løntapning af de nye sodavandsprodukter, der dukker op

Streetfoodmarked forsinkes

Københavnsk marked blandt Europas bedste

The Independent har kåret de 10 bedste street food-markeder i Europa.

Børn som pepperonibosser? Glem det!

Larsens og Ramsgaards børn må ikke overtage DK-Foods

Fusion skal bane vej for nyt bryggeri

Sodavandsfabrikken Frem i Ribe er blevet købt af Haderslev-bryggeriet Fuglsang. Tilsammen skal de to have muskler til at bygge nyt bryggeri

Co-Ros safter gav en kvart milliard i overskud

Ekstrem situation: Slagtegrise køres til Tyskland

Ølpioner får Den Danske Ølpris 2017

Christian Skovdal Andersen hædret for "imponerende arbejde"

Ugens grin: Mirakelkur

Slagteriarbejdere har genoptaget arbejdet

1

Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

Pepperoni-konger har 50.000 kvadratmeter at bygge på

Laksefirma klar til kæmpevækst

Orkla køber sig ind i SR Food

Danish Crown igen ramt af strejke

Magasin bobler af fødevareindustri

Risiko for søm i kapers på glas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kohbergs resultat styrtdykkede i 2016

Haribo halverede sit danske overskud

Ægtepar melder udsolgt på fødevarefestivaler

Blåt gummistøv driller boller fra Kohberg

Drinkster er gået konkurs

1

Mejeri tjener godt på hvide oste

Global burgerkæde sætter danske salater på menuen

Easis vokser for sjette år i træk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DABA går sammen med Kryta A/S

Dynamisk kvalitetsledelse i en autonom kultur

Optimering af produktionsudstyr til Toms’ søde sager

Næsten service-fri nitrogengenerator til alle opgaver

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Endnu en Erikkila Spartan travers fra Fyns Kran Udstyr – leveret til kunde

Indvielse af anlæg designet af Process Engineering

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Special Produktion hos Granzow

Sådan finder du de rigtige medarbejdere

Prevas byder velkommen til 15 nye medarbejdere

Energioptimering af virksomheden – med mulighed for tilskud

Fedt i udsugningsfiltre øger energiforbruget

Har du den rigtige kabinetkøler?

Fyldemaskiner fra Trepak International AB

Håndholdt XRF - Olympus Delta

Spar tid ved at plukke mere effektivt - vælg den rette plukkemetode

Det er værd at netværke i et medlemsskab, der skaber løsninger.

En flot 2. plads til Dacapo Stainless ved årets store e-handelsprisuddeling

Trækfri luftfordeling med FBS loftpaneler

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fødevarebranchen skal have endnu mere fokus på udnyttelse af ny teknologi o...

AutoCAD, Revit, Inventor: Spar 30%

ZF fører Premium Stephan industrigear og gearmotorer i høj kvalitet!

Send til en kollega

0.282