Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Vilstrup Bacon tilbyder dødspakker

- Det er noget værre noget, siger indehaveren

Brexit kan knuse dansk milliardeksport

Enkle værktøjer kan mindske børnefamiliers madspild

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

- Krølle Bølle får folk til at smile

Manden bag is-relancering nægtede at give op

Skagenfood købt af Dansk Supermarked

Tylstrup Kager bliver lukket ned

Nordjysk småkagefabrik dropper private label

Ocean Prawns lander overskud på 92 millioner

Hospital sparer syv millioner kroner ved at bekæmpe madspild

Fødevarefolk får nemmere adgang til Bilkas hylder

Friland hædret med europæisk pris for dyrevelfærd

Nu får Krølle Bølle alligevel comeback

Ikonisk is-mærke kunne dog ikke finde bornholmsk producent

Bülow tjente næsten en halv milliard på salget

Frederik vil arbejde med fremtidens fødevarer

22-årig fra Egå er klar til ny fødevareuddannelse

Computer har lavet "det globale brød"

Saftigt fladbrød falder angiveligt i alle menneskers smag

De små og mellemstore virksomheder ryster krisen af sig

Tican og SB Pork fyrer 55

Danish Crowns succes får konsekvenser hos konkurrenter

Dansk is-produktion holder stand

Flødebollekonge tjener millioner

Gode jobmuligheder med ny uddannelse i fødevareteknologi

Rekrutteringsspecialist: Praktisk og teoretisk mix hitter hos virksomhederne

Her leger ingeniører med fremtidens øl

DTU Bryghus udvikler nye metoder til ølbrygning og tester utraditionelle ideer

L&F giver Pisner tilbage til folket

Tis-øl bliver delt ud midt i København i næste uge

Danpo lancerer nyt velfærdsmærke for kyllinger

Konkurskarantæne til Tigers isleverandør

Ikea vil reducere sit madspild med 50 procent

Først var Frankrig ramt af smørkrise - nu er det tættere på Danmark

Østers med fæle bakterier trækkes tilbage

Håndværkere på Danish Crown arbejder igen

Nu strejker håndværkerne på Danish Crown

Fynboer kalder tofu tilbage

Nu åbner nyt gedemejeri

En lang række Kiwi'er bliver til Netto

Så er den her: Øl brygget på musik

Kæmpe skattesmæk kan ramme ingrediensgigant

2,2 ton slik beslaglagt i østjysk slikbutik

Folketingsflertal tillader flere havbrug ved danske kyster

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi støtter de Danske Hospitals Klovne

Primoreels A/S

Industriel 4G/LTE modem gateway med 2 SIM kort

Første spadestik på multihal i Bjerringbro

Vil du gerne arbejde med konsulentopgaver inden for CAM?

Juni nyhedsmail fra KE Fibertec

Endnu et løfteåg produceret hos os i Aalborg er nu klar til levering

Deltag på kurset Inventor Sheet Metal den 21/8 - og få indgående kendskab til pladekonstruktion

Forhandling af Racloflex båndafskrabere

Fokusgruppen besøgte Foamico

Kapselpåsætter fra Trepak International AB

Procesudstyr til fødevareindustrien

Kom og hør om kødproduktion i fremtiden

Ny aftale med Tyskland vil påvirke spotpriserne på el

INOXPA excentersnekkepumper.

R&D reducerer risici ved systemløsninger gennem simuleringer

Bigbag-anlæg til ethvert behov

Rejsegilde på ny hal til efterskole

Korrosionsresistent slangerulle/vinde Nederman Serie 888/889

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Gør mærkningen af dit løftegrej digital og enkel med Chipster

Se vores guide: Brug af løbekat

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

PDM Professional webinar - gratis deltagelse

Send til en kollega

0.266