Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Vestfyen satser stort på eksport

Bryggeriet ikke tilfreds med overskud på to millioner kroner

Chr. Hansen gafler direktør hos Novozymes

Dansk øko-eksport tordner videre

Nettos madspild ned med 20 tons

Julete tilbagekaldes: Kan give leverskader og kræft

Restaurantkæde laver en stor solcellepark

Dansk And dropper halalslagtning

Hygiejnen sidder i overfladen

Beck Pack Systems udvider for millioner

Risiko for glasskår i sorte oliven

1

Fødevaregrossist må ikke hedde Selected Goods

Nordjysk firma har tabt navnestrid til Zelected Foods

Jensens Bøfhus har ændret navnet

Medie: Tyggegummi-mastodont tæt på salg

Fertin Pharma forventes at være solgt inden nytår

Bornholmsk mælk bøvler med holdbarheden

Der skal dansk gris på gaflen i Colombia

Landet har netop åbnet for import af dansk svinekød

Hvem dækker hvad, når det går galt til julefrokosten?

Ugens grin: Overarbejde lønner sig ikke

Kommunerne jagter laveste pris

Fjerkræslagteri holder vejret

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Royal Unibrew får ny topchef

Farvel til Henrik Brandt hos bryggeriselskabet

Sådan får du vejledningsbesøg af Fødevarestyrelsen

TV-kok: Sådan bekæmper du julemadspild

Kinesere stjal Jimcos identitet

Varemærkesager kan koste dyrt for virksomheder, der har fået navn eller opfindelser stjålet

Tulip-medarbejdere har sluttet deres strejke

Kæmpestor relancering af Carlsberg på vej

Salmonella i danske æg og kyllinger er stort set udryddet

Danske Æg: Held og dygtighed sender salmonellatal i bund

Tænketank holder møde om økologi

Fed dansker hitter som sodavand

Sukkerfabrikker har raffineret indkøbet af værktøj

App mod madspild har nu millioner i ryggen

Flytning kostede Vega Sea dyrt

Fjernovervågede robotter betyder færre driftsstop hos Arla

Hædret for at lave tøj af slagteriaffald

Dagrofa S-Engros åbner butik nummer 29

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Lejefri encoder til trang plads. Kompakt, robust og driftsikker

KK Metal tager socialt medansvar

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Effektiv og trækfri ventilation i festlokale

NovAseptic mixere - fra 1 til 30.000 liter

Se hvilken farve dit løftegrej skal mærkes med i 2017

Beskyt dit gods mod kulden

Sådan optimerer du virksomhedens indkøb

Salicath ApS forhandler folie: Poser til brød og kager

CRECEA julekalender - 7. december

Induktive "supershorties"

Off-line testing af pakkelinje

Grippaz - Fremtidens handske

Skab tillid, øge salget og hjælp andre.

BILA er nomineret til prisen Danmarks Digitale Førertrøje

Vær obs på ændrede leveringstider ved kinesisk nytår

Julemanden er kommet tidligt til Fyns Kran Udstyr i år

3 grunde til at benytte en professionel fotograf i julen

Opskriften på succes

Ultrasafe opsamlingskar fra DENIOS

Fremtidens smøreolie er lavet af gas

Schneider Electric skifter administrerende direktør

NG Evo – et revolutionerende materiale til plastmodulære bånd og kæder.

Shark & Co. løfter sløret for nyt samarbejde

CRECEA julekalender - 6. december

Send til en kollega

1.65