Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Café-kæde sælger billig Arla-suppe til 10-dobbelt pris

Ny fødevarefagmesse melder alt udsolgt

Kaffemand sælger halvdelen af sit livsværk

Muslinger skal give plads til flere havbrug

Millionprojekt vil finde sukker-alternativ

Carlsberg og Rynkeby på vej mod helt nye produkter

Fuldkornsfokus sætter rekord

Voksne danskere spiser mere usundt

Slikbaron får fem års fængsel for svindel

Espersen kan være på vej til England

Presset Novozymes nedlægger 198 jobs

Xocolatl flytter til gammel Fakta-butik

Johan Bülow rykker for alvor ind i Finland

Arla vil udforske det bæredygtige mejeri

Flere kyllinger fra Himmerland i køledisken

Carlsberg finder ny dansk landechef i egne rækker

Ny Løgismose-chef vil ud over stepperne

Den ny Løgismose Meyers-topchef Tørk Eskild Furhauge har udstukket den overordnede linje for fusionskoncernens fremtid

Hørkram vil have sunde chauffører

Sundhedstjek og nye vaner er kommet i fokus blandt en særligt sundhedsmæssigt udsat gruppe af medarbejdere: Nemlig lastbilchaufførerne

Easyfood takker nej til pengepose

Interessen var stor - alligevel har fødevarevirksomheden Easyfood takket nej til at få en finansiel partner ind i virksomheden

Banker holder igen over for iværksættere

Første spadestik er taget til mere mad-innovation

Gorm's pizzadej nu også i frysedisken

Silkeborg-slagter vokser voldsomt efter Lidl-aftale

Street food på vej til Helsingør

Lokale fødevarer i fokus i Gram

Flere virksomheder gik konkurs i 2016

Skipper tiltalt for ikke at nedkøle fisk

Ugens grin: En sjælden lidelse

Tuborg skifter slogan ... selvfølgelig

Euro Cater klar til at købe op

Cateringfirma knaldet igen og igen

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Food Innovation House klar til halvt spadestik

1

- Vi kan udvide senere

2

Chokoladeproducent går nu benhårdt efter luksusmarkedet

Så er Lagkagehuset på plads i London

Agri-Norcold har fået bedre overblik over fødevarerne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Har du fået en ny kollega?

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Landmanden får billigere brændsel og øget dyrevelfærd!

NYHED fra Logitrans - pallevogn med vejesystem: Endnu mere fokus på effektivitet og tidsbesparelser

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Fra food trends til forretning

SEW-EURODRIVE 24 timers services

Ved du hvordan plastemballage til fødevare fremstilles?

Hysterese bremser/-koblinger fra ZF

AxFlow forhandler Gardner Denver skruekompressorer med variabel hastighed

Ugens virksomhed: Selektro A/S

Vil du helt tæt på beslutningstagerne indenfor Food Tech området i Sydtyskland?

Skal du med til netværksmøde i Danish Fish Tech Group d. 1. februar hos MAN Diesel & Turbo?

Bestil tryksager on line.og spar mange penge

Jens S. Transmissioner A/S er blevet medlem af Taastrup Erhvervsråd

Har du problemer med statisk elektricitet?

TekniClean udgiver ny personalehåndbog

Styrket Innovationsagent-ordning

Kvalitet og stabilitet med lukkede Promens beholdere

Susanne Støier har 25 års jubilæum hos DMRI Teknologisk Institut

Fisker Skanderborg klar med nye løsninger til fødevareindustrien

Udstillingslokalet i vores afdeling i København har fået en make-over - se ...

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Tekstilmaterialer til ventilation fra eget væveri

Bredt sortiment i blæsepistoler med verdensførende teknologi

Send til en kollega

0.23