Boganmeldelse: Glimrende bog om at skabe mening for den nye generation

| Af Tobias Baldrian Madsen | Tip redaktionen om en historie

Finurlig, men velskrevet bog, der udfordrer virksomheder, politiske partier og andre institutioner på at få skabt mening i deres fortællinger - om virksomhedens strategi, produkter og så videre.

Du får her en bog, som nok er mere langtrukken end de fleste ledelsesbøger, men det gør ikke noget. Det hele er super interessant og lærerigt, hvis du har ansvar for at fortælle historier om jeres produk-ter, jeres strategi, eller noget andet. Du får masser af mening og inspiration til at foretage nogle dramatiske skift i din måde at fortælle historier på - ikke mindst i forhold til den nye generation, som i disse dage indtager arbejdsmarkedet.

Den nye generation vil være aktive medfortællere
Ask Agger er ledelseskonsulent og har arbejdet med mange forskellige virksomheders forsøg på at overbevise kunder om, at de bør købe deres produkter, overbevise deres medarbejdere om, at strategi-en er rigtig og overbevise vælgerne om, at de skal stemme på dem. Problemet med kommunikationen er ofte, at den er envejs og med én sandhed. Hovedpointen i bogen er, at den generation (Generation III), som er godt på vej til at overtage arbejdsmarkedet, ikke ønsker at blive ”talt til”, men de ønsker at være aktive medfortællere. Dette sætter nogle helt andre krav om involvering og tab af styring, end kommunikationsfolk er vant til.

Generation Y & Z som omdrejningspunkt
Tobias Baldrian Madsen er forretningsudviklings-chef, strategiansvarlig og salgsleder hos Deloitte. Til dagligt arbejder han med ledelsesudvikling, strategisk kommunikation, forretningsplaner og andre strategiske projekter. Tobias har en fortid ved Grundfos som business developer og business intelligence manager med fokus på produktudvikling, virksomhedsopkøb og partnerskaber. Tobias er uddannet business development engineer fra Aarhus Universitet.

Har du en bog som du gerne vil have anmeldt? Så send den til Deloitte Silkeborg, Att,: Tobias Baldrian Madsen, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg eller , hvis det er en e-bog.
Ask Agger bruger ikke den traditionelle opdeling i generationer, men samler Generation Y og Z i hvad han kalder Generation III. Generation I er mennesker fra før 2. verdenskrig - mennesker som har levet under totalitære fortællinger som for eksempel biblen. Generation II er mennesker efter 2. verdenskrig og som har oplevet globaliseringen, reklamernes indtog med mere.

Generation III er de unge mennesker, som lige nu indtager arbejdsmarkedet og i stigende omfang kommer til at lede virksomheder, politiske partier med mere. Generation III har nogle helt andre krav til arbejdspladser, produkter, politiske partier med mere, og det er en virkelighed, som virksomheder bør forholde sig til nu.

En rodet affære, men spændende hele vejen igennem
Jeg ledte langt efter en rød tråd i denne bog. Nok også fordi det er en bog, som er sammenstykket af mange års skriverier. Ask Agger deler godt nok bogen op i tre hovedafsnit; ”Hvorfor”, ”Hvad” og ”Hvordan”, men de underliggende kapitler tager dig igennem et væld af personlige fortællinger, anekdoter, citater og andet, uden at du på nogen måde har fornemmelsen af, at der er en klar linje.

Det gør faktisk ikke noget, fordi jeg nød at læse det hele. Bogens kapitler tager dig igennem, hvordan fortællinger er blevet brugt igennem vores historie, hvad der er det essentielle i en spændende kom-munikation, og i den sidste del forsøger Ask Agger at inspirere til konkret handling.

Læs bogen hvis du søger efter inspiration til at ændre din kommunikationsstrategi
Der er godt nok nogle guides i bogen til, hvordan du kan strikke din kommunikation sammen, så den bedre involverer dit publikum, men du må se langt efter konkrete værktøjer og metoder. Dog er der inspiration og motivation i endeløse baner til at gøre noget anderledes, og det er min anbefaling, at hvis du ikke allerede har en strategi for den nye generation i din virksomhed, så er denne bog et rigtig godt sted at starte.



På en skala fra 1-10
Noget på hjerte: 9/10
Direkte brugbar: 5/10
Godt skrevet: 8/10

Titel: Medfortæller
Forfatter: Ask Agger
Forlag: Gyldendal Business
Sider: 207
Pris: 300,00 kr.


Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Millionsatsning på insekter

Arla får tusindvis af mælkekasser tilbage

12 nomineret som årets fødevareinnovator

Her får danske fødevarer kvalitetsstemplet

Eurofins, Danmarks største fødevarelaboratorium, tester en stor del af landets fødevarer i Vejen

Detektor sniffer sig frem til utætheder i emballagen

Lækager i gaspakkede fødevareprodukter bliver opdaget på et splitsekund, mens de suser forbi på båndet

Eurofins: Sådan bremses listeria i produktionen

Vestjysk dambrug snart klar til sushi-eksport

Sashimi Royal i Hanstholm vil opdrætte den værdifulde yellowtail kingfish i miljøvenligt landanlæg

Procesleverandører bliver klogere

Fjerkræslagteri skifter direktør for syvende gang på syv år

Der er muligvis også fyringer på vej i Vinderup.

Trucken kører selv med mozzarella

Haribo ryster posen

Danmarks største slikfabrik skal være mere rentabel

Arla malker større overskud ud af mindre omsætning

Ny burgerrestaurant vil være en kæde

Restauranter i provinsen får nye michelinstjerner

Københavnsk street food-festival rykker til Aarhus

1

Nyt koncept skal løfte nordjyske måltidskasser

Amatør-avler koster fjerkræslagterier millioner

En enkelt hobbyavler har kostet fjerkræbranchen store eksportindtægter

Humlum Brød får mere plads

Udvider for 340 millioner: Gode penge i usynlig ingrediens

Multivac pakker fremtiden ind

Kæmpeinvestering skal sikre vingummibamserne

Riskærs nye brødfabrik - med levende billeder og på spansk

Aarstiderne kan pakke endnu et rekordregnskab ud

Bookmaker: Michelin-hæder på vej til Fyn

Robotstemme i det ene øre, lydbog i det andet

Hos Arla er det robotten, der bestemmer

Erfarne fødevarekvinder stadig i front

Fødevarebranchen farer vild i støtteordninger

Ugens grin: Let tjente penge

Canada-aftalen kan løfte oste-eksport

Scandic Food vil sælge marmelade i Kina

Peberrod på tube kaldes tilbage

- Vi følger med den vej, fisken svømmer

Fiskeindustrien brager frem år efter år

Fonfisk har næsten ingen maskiner

Høje mælkepriser giver travle mejerier

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bondy A/S tilbyder.

Styrket rådgivning og audit inden for fødevaresikkerhed

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Kundenær formidling af butikker til leje og salg

Energivenligt og bæredygtigt materiale til tekstilkanaler

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

ZF Danmark tilbyder Zimm spindelgear / donkrafte

Se Fibox' nye profilfilm

Vi arbejder benhårdt - så vi er klar, når VTM messen åbner d. 28. februar!

Jordforbindelsessystem fra DENIOS

AFFALDSSPANDE ”sensorstyret” i rustfri stål - Låget åbner og lukker automatisk - Fra 5 – 80 Liter

Kan du høre?

KK Metal P/S forlænger aftale med VVS-Eksperten

ECHA's kandidatlisten er blevet opdateret!

Besøg Edge-Team på VTM og få en uforpligtende snak omkring Edgecam og Solidworks

Ajcon udvider for Humlum Brød

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Reorganisering på Cp Sourcings Kina-kontor

Video præsentation af Fibox nye vægskab serie ARCA

Omrørere fra AxFlow

WILLBRANDT Gummiteknik med ny Firmapræsentations-brochure

Mød Symetri, Autodesk Platinum Partner og GibbsCam Partner på VTM

Deltag i netværksmøde i Danish Food Tech & Danish Fish Tech Group d. 2. mar...

Eksklusiv simulations-workshop for arkitekter og ingeniører i byggeriet d. ...

AFFALDSSPANDE ”sensorstyret” i rustfri stål - Låget åbner og lukker automa...

Send til en kollega

0.241