23948sdkhjf

Er du stolt af din øko-indsats? Så pral med det!

Klumme: Foodexpo i Herning understregede, at økologi har bredt sig til alle dele af fødevarebranchen. Nu er det på tide, at mange flere skilter med øko-mærket, skriver Torben Blok, foodservicechef i Økologisk Landsforening, i dagens klumme
Økologi har sat massivt aftryk på Messecenter Herning i de seneste dage, hvor Nordens største messe for fødevarebranchen er løbet af stablen. I år havde økologien sin helt egen hal, sin egen dag og rekordsættende 100 økologiske udstillere i alt.

Ø’ets fremtrædende rolle på Foodexpo er helt naturlig i en tid, hvor økologien indtager en stadig større del af storkøkkenernes gryder. Messen understregede, at økologi har bredt sig til alle dele af fødevarebranchen. Lige fra den økologiske gourmetanretning til hospitalsmåltidet, fra daginstitutionsmaden til kantinefrokosten og cafémenuen.

Med en stejlt stigende vækstkurve for salget af økologi til foodservice-branchen og snart 1.600 økologiske spisemærker på landsplan har økologien bevist sin relevans og værdi for de mange måltider, der serveres uden for hjemmet. Sidste år ved samme tid var det til sammenligning 1.000 spisesteder i landet, der kunne prale med øko-mærket.

Udviklingen har altså taget fart. Men det kan gå stærkere endnu. Og det er der behov for.

Høster ikke den fulde fortjeneste

Faktisk er der rigtig mange professionelle køkkener rundt omkring i landet, der allerede lever op til kriterierne for at få spisemærket. De gør allerede indsatsen – men de høster ikke den fulde fortjeneste. De mangler at tage det sidste, lille skridt, som skal til, før deres indsats bliver synlig over for de mange økologi-hungrende kunder.

Nu er det tid til at gøre tanker til handling. Det er tid til at handle økologisk – og skilte med det.

Vi hører ofte skrønen om, at det er for besværligt at få det økologiske spisemærke. Men i virkeligheden finder de fleste køkkener ud af, at det er meget lettere, end de troede, at opgøre og dokumentere økologi-procenten, når de først har fået en ordentlig introduktion. Der er masser af hjælp at hente, så det er bare med at komme i gang. I Fødevarestyrelsen og Økologisk Landsforening står vi klar til at guide jer i processen.

Klart signal

Det økologiske spisemærke er et klart signal til omverdenen om, at man som køkken går foran og tager ansvar – for miljøet, for dyrenes velfærd og for sine gæsters sundhed. Og det er noget, danskerne efterspørger.

Danskere er det folk i verden, som fylder deres køle- og køkkenskabe med flest øko-varer. Og en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen, viser desuden, at et flertal af danskerne mener, det er vigtigt, at der serveres økologiske måltider på landets spisesteder.

Øko-mærket er altså en oplagt mulighed for ramme det flertal, som efterspørger økologiske måltider, når de går ud og spiser, sender børnene i daginstitution eller går i kantinen i frokostpausen. Spisemærket giver dem mulighed for at navigere.

Nu er tiden inde til at tage skridtet. Det er nu foodservice-branchen for alvor må rejse sig og prale med økologien.

Hvis du er stolt af din øko-indsats, så fortæl det. Giv dine kunder noget at gå efter.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109