23948sdkhjf

Sorte ølsorter løb med sejren

Danske Ølentusiaster har kårets de bedste ølnyheder i 2015
Den mørke side trak flest stemmer, da Danske Ølentusiaster i weekenden kårede Årets Danske Ølnyhed(er) 2015.

To kulsorte øl, Cool Charlie Porter fra Hornbeer og Russian Imperial Stout fra Midtfyns Bryghus, scorede bedst i kampen om medlemmernes smagsløg og hjerter. Men konkurrencen var hård.

Hornbeers økologiske Charlies Cool Porter vandt med sin fyldige, mørkristede smag overbevisende i kategorien under 6 % (volumenprocent alkohol) med 35,2 procent af stemmerne i finalen.

Midtfyns Bryghus' kraftige og egetræslagrede Russian Imperial Stout vandt i kategorien 6 % og derover med 24,1 procent af stemmerne. Men kun med et mulehår; den ravgyldne india pale ale Batch 1000 fra Amager Bryghus fik 24 procent.

Både Hornbeer ved brygger Jørgen Fogh Rasmussen og Midtfyns Bryghus ved Eddie Szweda er erfarne vindere.
Hornbeer i Kirke Hyllinge har således vundet Årets Ølnyhed fire gange før, mens Midtfyns Bryghus i Årslev har vundet tre gange før.

To runder

Siden midten af januar har medlemmer af Danske Ølentusiaster i to omgange stemt om, hvilke af de over 1.200 danske ølnyheder fra 2015, som skulle hædres; første runde gik ud på at udvælge et finale-felt med fem øl i hver styrkekategori.

De 10 finalisters endelige placeringer blev som følger (stemmeandel i parentes):

Under 6 volumenprocent alkohol:
1. Hornbeer - Charlies Cool Porter (35,2 %)
2. Thisted Bryghus - Thagaard (19,8 %)
3. Ugly Duck Brewing Co. - Golden Eye (17,2 %)
4. Thisted Bryghus - Boston (15,3 %)
5. Munkebo Mikrobryg - Hjemstavns Ale (11,2 %)

6 volumenprocent alkohol og derover:
1. Midtfyns Bryghus - Russian Imperial Stout (24,1 %)
2. Amager Bryghus - Batch 1000 (24,0 %)
3. Syndikatet - Elskerinden Dessert Stout (19,7 %)
4. Thisted Bryghus - Limfjords-Porter Lakrids (18,1 %)
5. Bryggeriet Vestfyen - Frejdahl Roulv (14,1 %)

Dette års konkurrence afspejler i øvrigt en glædelig udvikling i den danske bryggeribranche, konstaterer Danske Ølentusiaster: mikro- og håndværksbryggerne er blevet så dygtige, at der i 2015 kom omtrent lige så mange svage som stærke ølnyheder på markedet. Det er nemlig lettere at få øl til at smage godt, hvis alkoholprocenten er høj.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095