23948sdkhjf

Terrorproblemer: Isis har fundet sit nye navn

Den aarhusianske isproducent tror nu på øget eksport
Den aarhusianske fødevareproducent Isis, der er bedst kendt for sine sukkerfri is, hedder nu Easis.

Det sker for at lægge afstand til den islamiske terrororganisation Isis, der er bedst kendt for sine hovedafhugninger, menneskeafbrændinger og andre grusomheder.

Easis skriver i en pressemeddelelse, at virksomheden har valgt at skifte for at få et nyt navn "uden politisk slagside" - og for nemmere at kunne komme ind på markeder i udlandet, hvor det gamle navn var væsentligt mere kompliceret.

- Det gamle navn var en reel udfordring for os på eksportmarkedet. For år tilbage var navnet Isis varemærkeregistreret af andre firmaer på alle de markeder, vi gerne ville ind på, og nu er der ingen, der vil associeres med navnet, siger direktør Thomas Møberg.

- Vi har oplevet stor vækst i Danmark de seneste år, og forventer i løbet af få år at få fodfæste i udlandet også. I første omgang satser vi på Norge, Sverige, Finland og England, men andre markeder har også interesse, tilføjer han.

Mange navne i spil

Direktøren oplyser, at rigtig mange navne er blevet overvejet, siden det nu forhenværende Isis i november på Facebook afslørede sine planer om et nyt navn - og opfordrede folk til at komme med ideer.

- Hvilke overvejelser har I gjort jer med hensyn til at finde et helt andet navn, der ikke udtales på samme måde?

- Vi har tænkt tanken, men det er jo faktisk kun i Danmark, at det udtales på samme måde. Ude i verden udtales "Isis" som "Ajsis", så der vil ikke være nogen forveksling. Med navnet Easis lægger vi os tæt op ad "easy", som på engelsk jo betyder nemt og enkelt - og vores primære fokus de kommende år ligger helt klart i udlandet, siger Thomas Møberg til Food Supply.

Han fortæller, at flere Facebook-brugere foreslog navnet Easis, og at det nye navn også var med på virksomhedens egen liste over muligheder. I månederne op til, at folk blev bedt om ideer på Facebook, havde Isis fået tre henvendelser fra folk, som gerne ville vide, om virksomheden har noget med Islamisk Stat (Isis) at gøre.

Fordoblet omsætning

Isis/Easis har oplevet en fordobling i omsætningen i Danmark de senere år og forventer også en øget omsætning i 2016 med henvisning til, at fødevarer uden tilsat sukker er en voksende trend.

- Prognoserne siger, at der i 2020 er 600.000 danskere – cirka 10 procent af befolkningen - der har diabetes. Samtidig vokser middelklassen i store dele af verden. Det betyder også en vækst i livsstilssygdomme som diabetes, hjertekarsygdomme og overvægt, konstaterer Thomas Møberg.

Virksomheden begyndte i 1993 med en lille produktion af is uden tilsat sukker og har nu et bredt sortiment med mere end 65 varenumre, der gør det nemmere at leve uden sukker.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078