23948sdkhjf

Svenske konkurrencemyndigheder går i kødet på Arla

Arla er kommet i de svenske myndigheders søgelys for at hæmme konkurrencen på mælkemarkedet.
Det svenske konkurrencemyndigheder har kastet søgelyset på mejerigiganten Arla for konkurrenceforvridende tiltag på det svenske marked for økologisk mælk. Det skriver Svenska Dagbladet.

Ifølge avisen har Arla indført nye regler, der markant mindsker deres medlemmers ret til at sælge deres mælk til andre end Arla.

- Vi befinder os i en fase med indhentning af informationer og har stillet spørgsmål til Arla og andre mejerier. Mere kan jeg ikke fortælle, siger chefen for svenske Konkurrensverkets undersøgelse, Sofie Hagman.

Sagen handler om, at Arlas mælkebønder siden 2010 har måttet levere halvdelen af deres mælk til andre mejerier end Arla. Men i februar har Arla sænket den andel til syv procent for økologisk mælk.

Samtidigt skal mælkebønderne nu varsle, hvis de vil sælge til andre end Arla, fire måneder i forvejen mod tidligere seks uger.

- Det sætter markedskræfterne ud af spil og låser mulighederne for drive forretning. Det bliver meget svært at levere til mindre mejerier, da mange af dem ikke kan planlægge fire måneder frem, siger Stefan Gård, formand for interesseforeningen Sveriges Mjölkbönder til SvD.

Arla oplyser til avisen, at man ikke mener, at de nye regler skader konkurrencen.

- Vi mener ikke, at det påvirker konkurrencesituationen. For os handler det kun om planlægning, og at vores store kunder ikke skal blive påvirket, siger Arla til den svenske avis.

Arla fortæller til Ritzau, at reglerne for, hvor meget en mælkebonde i Danmark må levere til andre end Arla, er fastsat af konkurrencestyrelsen.
Det er sat til 20 procent, og det gælder både for økologisk og almindelig mælk.

Mælkebønderne over hele Europa er under pres for tiden, da embargoen mod Rusland har forværret en situation med overkapacitet yderligere.
Læs mere om: Arla
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093