23948sdkhjf

Meat Market: Overrumplet af kundernes efterspørgsel

Med et år på bagen kan folkene bag Meat Market Cash & Carry i Glostrup konstatere, at de befinder sig på overraskelsernes holdeplads.
1 års fødselsdag og 365 dage klogere. Folkene bag Meat Market Cash & Carry i Glostrup, Rene Thomsen og Tommy Hansen kan den 12. maj 2016 fejre 1 års fødselsdag for kødmarkedet med masser af smagsprøver og fadøl. En mærkedag, der har fået de to til at gøre status over året, der er gået.

- Året er gået rigtig godt. Vi lærer noget hver dag. siger Rene Thomsen om det første år, der har været fyldt med positive, skøre og skæve overraskelser.

Hverken kunder, sortiment eller top-sællerterne er blevet helt, som man forventede.

- Vores kundegrundlag er ikke helt det, vi havde regnet med fra starten af. Vi havde regnet med 80 procent storkunder og 20 procent mindre kunder, det vil sige mindre erhvervsdrivende, kogekoner og idrætsforeninger, men det er faktisk mere 50/50, fortæller Rene Thomsen.

Og det gør ikke de to tidligere Metro-mænd noget.

- Det er altid rarere at have en masse mindre kunder end få store. Fundamentet er bygget, siger de samstemmende.

Kunderne bestemmer sortimentet
Især på sortiments-siden er man blevet positivt udfordret.

- Vi startede ud med et sortiment, hvor 70 procent var på plads og de sidste 30 procent skulle så baseres på det, kunderne ville have. Men det er noget helt andet de har efterspurgt, end det vi regnede med, fortæller Rene Thomsen og understreger at efterspørgslen på emballage, store spande med ketchup og sennep samt brød og delikatesser således er imødekommet.

- For når man sælger pølser må man også sælge sennep og ketchup, siger han.

- Og pølsebakker, supplerer Tommy Hansen, der fortæller at der i butikken ligger en lille sort bog, hvor kunderne kan skrive deres ønsker op i.

- Det har fungeret rigtigt godt, siger han.

Overraskelsernes holdeplads
Når man starter en ny virksomhed op, så har man en masse forventninger til, hvordan det første år vil forløbe. Det havde Meat Market-folkene også, men året har budt på en masse sjove og skæve udfordringer.

- Altså it-løsningerne er nok dem vi har fået flest buler i hovedet af, siger Tommy Hansen og tilføjer:

- Derudover har det overrasket os, hvor meget vin vi sælger, og så har vi solgt en del griller, som vi har stående. Samtidig troede vi, at vi skulle sælge meget pasta, men det har vi slet ikke i den mængde vi troede.

En anden ting der også er kommet bag på gutterne i Glostrup, hvor Meat Market Cash & Carry holder til i en gammel rugbrugsfabrik er varmeforsyningen.

- Til at starte med tænkte vi, at det ikke var nødvendigt med varme i hallerne, når nu kødområdet alligevel er kølet ned. Men da olivenolien begyndte at gryne, måtte vi skrue lidt op for termostaten, fortæller Rene Thomsen med et grin.

Eget mærke
Meat Market har i samarbejde med Kokkens Favorit og Kalu Food udviklet sit eget mærke, som indtil videre sidder på en række specialpølser. Om det bliver ved det, er uvist.

- Vi har talt meget om det ,og vi er bange for at det skal blive lidt udvandet. Et eget mærke, det skal stå for Meat Market’s kvalitet – noget vi kan være bekendt. Det skal ikke bare være noget vi skal gøre bare for at gøre det, siger Rene Thomsen.

Udover samarbejdet på specialpølser, så samarbejder Meat Market også gerne med de mindre leverandører og tester gerne deres produkter i butikken.

- Hvis de gerne vil prøve en vare af og vi kan godkende den, så vil vi gerne være med til at teste varen. Virker det, så virker det, gør det ikke, ja så er der ikke tabt noget ved det, siger Tommy Hansen.

Fremtidens kødmarked
Meat Market har efter det første år fundet sin plads og etableret et solidt fundament, men der er nye ting på listen over fremtiden.

- Vi vil gerne have et sortiment i frugt og grønt, og så er vi ved at søge om at sælge økologiske produkter. Vi regner med, at vi har et marked, hvor vi har et godt kundegrundlag til det, fortæller Tommy Hansen.

Derudover er en ny webshop med levering i hele landet på trapperne, men her går man lidt stille med dørene.

- Vi lægger stille og roligt ud i starten. Vi har lavet tests og indgået aftale med Postdanmark om levering, så det tegner godt, siger Tommy Hansen.

Og så kommer virksomheden med sit første regnskab til september. Hvad der står i det, vides endnu ikke, men Rene Thomsen afslører dog en smule.

- Det er en fornøjelse at stå op hver dag og gå på arbejde – og så er vores revisor glad. Og det er altid rart når revisoren er glad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062