23948sdkhjf

Co-Ros saftsucces når nye højder

Forrygende 2015 sendte omsætningen tæt på to milliarder kroner
Is- og læskedrikproducenten Co-Ro med hovedkvarter i Frederikssund havde et forrygende godt 2015.

Nettoomsætningen steg med 17 procent og nåede op på 1,953 milliard kroner. Det er ny rekord, i lighed med resultatet før skat, der blev 326 millioner kroner - en stigning på 34 procent fra de 244 millioner, som 2014 kastede af sig.

I løbet af sidste år skabte Co-Ro desuden 110 nye arbejdspladser, og koncernen har nu over 1.100 medarbejdere globalt. De var med til at øge egenkapitalen med 19 procent, så den ved regnskabsårets slutning var på 1,45 milliard kroner.

- Det har været et godt år, hvor vi for fjerde år i træk præsterede vækst i såvel omsætning som indtjening. Selv om væksten i høj grad er påvirket af gunstige valutakurser og råvarepriser, er det et resultat, vi er godt tilfredse med, konstaterer administrerende direktør Søren Holm Jensen om sit første årsregnskab.

Han kom til Co-Ro i februar sidste år, da han blev hentet fra en direktørstilling hos Carlsberg.

Vækst i alle varemærker

Resultatet i 2015 er, udover gunstige valutakurser og råvarepriser, primært drevet af salgsvækst i hovedmarkederne i Mellemøsten, Kina og Sydøstasien. Ligeledes voksede salget af alle CO-RO’s internationale varemærker: Sunquick, Suntop, Sun Cola og Sun Lolly.

- Vi har i 2015 gennemført et vellykket generationsskifte i ledelsen og udarbejdet en ny 2020-strategi kaldet "Shape for growth". I dag stammer en væsentlig del af vores omsætning og indtjening fra lande i Mellemøsten med høj geopolitisk uro og økonomisk usikkerhed. Det udgør en betydelig risiko for vores fremtidige vækst, hvorfor vi i de kommende år vil øge vores fokus på samt investeringer i innovation og nye markeder for at få en bredere portefølje af produkter og lande, siger Søren Holm Jensen.

Som en del af den nye strategi har CO-RO i slutningen af 2015 etableret direkte repræsentation i Tyskland, Dubai og Iran for at være til stede lokalt og bedre kunne servicere markederne.

Vækststrategien understøttes også af flere projekter, der fra 2016/17 skal udvide produktionskapaciteten på både eksisterende fabrikker i Malaysia, Saudi-Arabien og Danmark og på fabrikker i nye markeder.

Nye produkter

Med etablering af en innovationsafdeling satte Co-Ro i 2015 for alvor produkt- og markedsudvikling på dagsordenen. Afdelingen vil have særligt fokus på at sætte yderligere skub i udviklingen af nye produkter, emballager og teknologier, så forbrugerne med Søren Holm Jensens ord "kan nyde vores produkter på nye måder og i nye situationer”.

Co-Ros produkter slukker tørst i mere end 80 lande.




Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078