23948sdkhjf

Mikrobryggerier tapper med på megatrend

Forbrugerne vil have autentiske produkter med en unik fortælling. Det nyder de små bryggerier som Amager Bryghus godt af.
- Den er meget sjov den her.

Medstifter og salgsdirektør på Amager Bryghus Morten Valentin Lundsbak skænker et glas gylden imperial lager op i journalistens glas. Man er vel på et bryghus. Der er tale om en pilsner med noget mere humle i end en Grøn Tuborg.

- Hvis jeg skal være romantisk, dufter den lidt af grøftekant og nyslået græs takket være de her amerikanske citrushumletoner. Den kan i hvert fald noget mere end en normal pilsner, fastslår Morten Valentin Lundsbak.

Hans salgstale er med til at understrege, at historiefortællingen er blevet et afgørende element i det at sælge fødevarer.

LÆS det store bryggeritema i Food Supply Magazine - GRATIS adgang

Øldrikkerne har i stigende grad appetit på bryg, der smager af mere, er brygget på naturlige ingredienser eller på andre har x-faktor – uanset om øllet er tilsat lakridskonfekt eller holder en alkoholprocent på den gode side af de ti procent. Og det er en trend, som i høj grad kommer mikrobryggerierne til gode.

- Vi kan godt se trenden. Folk går mere op i, at fødevaremarkedet er transparent – uanset om det er gulerødder eller øl. Og så bliver forbrugerne bare bedre og bedre til at smage og drikke bitre øl. De er ikke længere så bange for ikke-industrielle øl, lyder det fra Morten Valentin Lundsbak, der som grundlægger og medejer af Amager Bryghus har kunnet se sit bryggeri vækste konstant de seneste ni år, også under finanskrisen.

Faktisk i en sådan grad, at bryggeriet har svært ved at følge med efterspørgslen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094