Når forfinet ølsmagning bliver til en forretning
Ølsmagning er en seriøs disciplin for Alectia, der har et smagspanel, som smager på øl fra hele verden
Hele smagspaletten er i spil, når Alectias smagspanel smager på ølprøver fra kunderne. Flere tusind prøver ryger hvert år forbi Alectias hovedkvarter i Virum, hvorfra smagspanelet opererer.
Panelet består af en række faste medlemmer fra Virums bryggeriafdeling, men af og til suppleres der med studerende fra DTU, som oplæres i nogle måneder, inden de får lov til at sidde med til bords.
For ølsmagning er en seriøs forretning for Alectia, fortæller brygmester Michael Knoth, der tidligere har siddet med i panelet, men pt. er ude af træning, som han selv udtrykker det. Minimum seks panelister sidder med omkring bordet, når en ny vareprøve skal blindsmages, og hele laboratoriet er ISO-certificeret.
- Typisk får vi nogle smagsprøver fra et bryggeri, som måske har oplevet, at deres bryg er skredet en smule i smagsprofilen. Og så beder de os om at smage på det, for når vi som fagmænd smager på øl, leder vi altid efter fejl, lyder det fra Michael Knoth.
Købt i 2005
Smagspanelet er egentlig en gammel forretning, som Alectia har overtaget fra virksomheden Alfred Jørgensen, der var en del af Danbrew, som Alectia købte af Carlsberg i 2005.
I dag har Alectias Beer & Beverage-afdeling omkring 70-80 medarbejdere, og inkluderer man virksomhedens engelske datterselskab – der blandt andet arbejder inden for cider – og de forsyningsingeniører, som afdelingen trækker på af og til, kommer det totale antal medarbejdere op i nærheden af 100. Faglige profiler inkluderer alt fra tegnere over arkitekter til automationsingeniører – og så ikke mindst de godt ti brygmestre, som Alectia har gående i folden.
Michael Knoth er siden skiftet til et job som produktionschef i mikrobryggeriet Mikkeller.