23948sdkhjf

MASH bruger kobekød som en gimmick

Restaurantkæden er verdens største aftager af de voldsomt dyre bøffer
De otte restauranter i den danske bøfhuskæde MASH er verdens største aftager af de ekstremt dyre japanske kobebøffer - men det er ikke noget, kæden tjener ret mange penge på, skriver Berlingske Business.

Med en pris på 650 kroner pr. 100 gram kobekød på MASH-restauranterne kommer der en del kroner i kassen, idet kæden regner med at importere fire-fem ton i år.

- Reel forretning er det ikke. Vi tjener stort set ingen penge på det, men det kører rundt. Det er en gimmick, erkender kædens food director, Dan Christiansen, over for Berlingske.

For få år siden var det sagnomspundne kobekød fra Japan et fænomen, verdens restauranter kun kunne drømme om. Men efter at japanerne i 2014 ophævede et forbud mod eksport, besluttede MASH sig for at sætte den japanske delikatesse på menukortet.

Det originale kobekød kommer fra 100 procent Tajima-kvæg, der opdrættes i den japanske by Kobe, og kødet er kendt verden over for sin helt specielle fedtmarmorering, der gør kødet ekstraordinært mørt og rig på smag.

Brændevin og massage

Den høje pris skyldes kvægracen og de særlige opdrætsmetoder, som er omgærdet af historier og myter . Blandt andet hedder det sig, at køerne bliver masseret, drikker japansk brændevin og hører afslappende musik i stalden. Sandheden er ifølge MASH, at den høje, vedvarende kvalitet skyldes en kombination af det rette klima, foder og gener - men også at nogle af køerne rent faktisk får massage og hører klassisk musik.

Uanset hvad indgår kødet i en storytellling, som mange gæster gerne vil betale for at blive en del af.

- Vi har valgt at fokusere på kobekød, fordi det er det mest sagnomspundne kød i verden, og fordi det står for det ypperste inden for kvalitet. Hvis man vil være det førende steak house i verden, må man have det bedste kød, og vi er meget stolte af at være verdens førende aftager af kobekød. Det har dog aldrig været et mål i sig selv at være førende. For os handler det altid om kvalitet fremfor kvantitet, siger Jesper Boelskifte, CEO i MASH, i en pressemeddelelse.

De otte MASH-restauranter ligger i København, Rungsted, Københavns Lufthavn, Aarhus, London og Hamburg. MASH står for Modern American Steak House.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078