Millionerne fossede ud af Jensen's Bøfhus
Shitstormen fra sagen om Jensen's-brandet medførte største underskud nogensinde
Koncernen kom ud af året med et rekordstort underskud på 56,5 millioner kroner - og dermed havde Jensen's Bøfhus altså ikke ramt bunden, da kæden endte med at tabe næsten 30 millioner kroner i 2014.
Nettoomsætningen faldt fra 864 til 814 millioner kroner-
Indehaver Palle Skov Jensen vandt i 2014 en retssag mod Jensens Fiskerestaurant i Sæby om rettighederne til Jensen-navnet, men det var en sejr, som kostede dyrt. Via en shitstorm på sociale medier blev Jensen's Bøfhus ramt af massiv kundeboykot, og den har også sat sit præg på 2015-regnskabet.
- De danske restauranter kom svagt fra start i 2015, som følge af mediestormen i slutningen af 2014, hvor en klar højesteretsdom til gunst for Jensen’s Bøfhus vedrørende uberettiget anvendelse af ”Jensen’s-brandet” afledte en uventet kraftig og negativ mediestorm, der medførte en betydelig reduktion i antallet af gæster, skriver ledelsen i regnskabet.
Vækst i andet halvår
- Men med den vedvarende indsats i gennem 2015 for at revitalisere Jensen’s brand og styrke gæstens samlede oplevelse kunne der i andet halvår observeres en positiv trend med vækst i omsætningen. Et af tiltagene, kundeklubben Club Jensen, har gæsterne taget særligt godt imod, og loyalitetsklubben er nu den
største i branchen med aktuelt 230.000 medlemmer samlet i Danmark og Sverige. Den positive trend i omsætningen er fortsat ind i 2016, konstaterer ledelsen også.
Bøfhuskæden har i 2015 afviklet to ikke profitable restauranter, og tre restauranter er overgået til franchise.
Kæden omfattede dermed ved udgangen af 2015 48 restauranter, og det samlede antal gæster i 2015 var 5.5 millioner, fremgår det af regnskabet.
Koncernen solgte i begyndelsen af 2016 varemærket Jensen's Køkken til Stryhns-koncernen, som dermed også overtog produktionen af en række saucer til detailhandlen.