23948sdkhjf

Nyhederne myldrer frem hos tang-firma

Jens Møller Products supplerer falske kaviarkugler med meget andet
Efter godt 20 år med produktion af særlige tangkugler, der til forveksling ligner kaviar, er Herning-firmaet Jens Møller Products godt i gang med at udvide sortimentet ganske betragteligt.

Blandt nyhederne er en særlig tangkugle, som i første omgang er blevet et hit i Italien og Frankrig.

- Det er en efterligning af lakseæg med en diameter på fem millimeter, som har fået en flydende kerne af italiensk citronsaft. Det giver en meget syrlig, frisk smag, når man bider i den, fortæller direktør Jens Christian Møller, der driver tangvirksomheden sammen med sin far, Jens Møller, som opfandt tangkaviaren ved et tilfælde i 1980'erne.

Kuglerne med citronsaft i midten blev i første omgang bestilt i en mængde på 20.000 glas af en kunde i Frankrig til levering i november - og inden 1. december var den ordre blevet femdoblet, nævner Jens Christian Møller som eksempel på succesen.

Helt nyt brand

Næste skridt bliver nu at afprøve kuglernes muligheder på det danske marked, primært hos restauranter. Jens Møller Products med 11 medarbejdere er også på vej med en anden variant, hvor den flydende kerne er italiensk balsamico-eddike.

En anden nyhed, der bliver arbejdet hårdt på i Herning, er et helt nyt brand, som bliver lanceret inden længe. Der er tale om tangprodukter, hvor man - i modsætning til kaviarkuglerne - typisk kan se, at der er tale om tang, fortæller Jens Christian Møller Produkterne kan spises direkte som eksempelvis salat eller som krydderi.

- Og så har vi også gang i et spændende projekt i samarbejde med et amerikansk universitet, tilføjer direktøren og afslører, at det er et medicinalprodukt, hvor målet er at indkapsle medikamenter i tang og at kunne styre, hvor i kroppen de bliver frigivet.

Resultatet tredoblet

Selv om flere af projekterne endnu ikke er begyndt at give overskud, lykkedes det Jens Møller Products at næsten tredoble resultatet i 2015-regnskabet, som gav et plus på bundlinjen på godt to millioner kroner. Driftsresultatet steg fra 1,6 til 3,2 millioner kroner.

- Fremgangen skyldes først og fremmest, at vi har investeret en del i effektiviseringer, og at der allerede er kommet nye produkter med en lidt højere avance, påpeger Jens Christian Møller. Han regner absolut med, at regnskabet for 2016 er endnu bedre end det for 2015.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063