23948sdkhjf

En økologisk succes-historie

Thise Mejeri vokser som aldrig før og rider på en bølge af succes
Thise Mejeri rider på en bølge af vækst og er nu oppe omkring en milliard kroner i årlig omsætning. I spidsen for det økologiske selskab står den karismatiske adminstrerende direktør Poul Pedersen.

- Vi har noget ost, som man ikke producerer på andre mejerier. For eksempel en lagret 45 procents ost, der er halvandet år gammel. En ost, som virkelig dufter. Det er sgu da kun sådan nogen som os her i Thise, der sælger den slags. Det er bare herligt, siger han til Berlingske.

Thises største samarbejdspartner og kunde er Coop, og blandt de største sællerter er skyr, Vesterhavsosten og økologisk jerseymælk med højest en halv procent mælkefedt, fortæller direktøren. Derudover har mejeriet en stor produktion af frisk mælk og er Danmarks største producent af økologiske surmælksprodukter.

I dag sender 71 økologiske andelshavere i Nordvestjylland året rundt mælk til Thise Mejeri. Og Thise Mejeri er blevet et brand, som mange danskere kender.

Mejeriet havde rekordomsætning i 2015 på 915 mio. kr., hvilket er en vækst på 335 mio. på to år. Heraf tegner økologien sig for mere end 700 mio. kr.

Historien om Thise Mejeri startede tilbage i 1988, hvor en gruppe lokale, økologiske landmænd gik sammen om at få deres mælk tapper på kartoner. Poul Pedersen tog over som mejerichef efter sin far i 1992.

Lige fra begyndelsen er Thise Mejeri aldrig gået på kompromis med at lave økologiske produkter af høj kvalitet. Det andelsejede selskab er vokset til i dag at være en af Danmarks største økologiske virksomheder med over 200 ansatte, skriver Berlingske.

Kilde: Berlingske

Kommenter artiklen (3)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11