23948sdkhjf

Riskær vil lave en brødrevolution i Argentina

Ja, ham. Klaus Riskær. Og det handler egentlig om mere end brød.
Det er ikke fordi, den velkendte serieiværksætter er blevet bager på sine ældre dage. Det kunne have været sokker eller møtrikker, han kastede sig over.

Klaus Riskær Pedersen har bare øjnet brødmarkedet i Argentina, som han nu vil forandre til ukendelighed med frisk surdejsbrød i håndværkskvalitet.

- Tag noget som brød. Det er det mest forstenede af alle analoge markeder, så hvordan man tager den viden, vi har om den digitale økonomi og lægger den ned over et analogt marked?, spørger han retorisk.

I 90'erne startede han internetudbyderen Cybercity. I dag er han optaget af, hvad erfaringen fra den branche kan bruges til.

- Det er meget svært at lave innovation på det digitale marked i dag, fordi udviklingsrummet er blevet fyldt ud. Alt er efterhånden kapitaliseret, og så glemmer man, at der stadig er en stor del af økonomien, som er analog.

Såsom brød i Argentina.

Hvor op imod en tredjedel af befolkningen bor i hovedstaden Buenos Aires og omegn og dermed meget tæt, så distributionen kan være effektiv. Argentinerne spiser masser af brød, men ”et forfærdeligt og næsten uspiseligt brød”, hvis Klaus Riskær skal bedømme det. Hvide, frosne bake-off produkter, som laves i enorme mængder.

Så nu er Klaus Riskær og resten af en ejerkreds klar til at producere op imod et ton friskbagt brød om dagen, som i første omgang skal sælges til food service-aktører som hoteller og restaurationer.

Og til samme pris som markedets traditionelle standardbrød. Det, som Klaus Riskær synes, er uspiseligt.

Procesteknologien, som Klaus Riskær ikke vil beskrive detaljeret, er afgørende for, at et langt bedre brød kan produceres til samme kostpris som konkurrenternes i landet.

Det argentinske system blokerer for melimport. Derfor har produktudviklere stået hos Nordens Brød i Kastrup – som blandt andet leverer til Irma - og bagt testbrød med standardmel fra Argentina.

Det skal være så nemt som muligt at håndtere for kunderne. At sælge et pund brød i form af 6 boller til én pris og et pund brød som to flutes til en anden pris, er noget, Klaus Riskær betegner som den gamle verdens forretningsmodel. En analog måde at sælge brød, hvor den digitale måde er renset for det, der ikke burde rage aftagerne.

De sidste, der opdager den præmis, bliver straffet af markedet. Nu vil Klaus Riskær være den første på banen - i hvert fald i Argentina.

Kunderne skal ikke ”høvle alenlange engrosprislister igennem”, som Klaus Riskær kalder det. Der er ingen grund til, at brød ikke er en vægtvare som nye kartofler i Brugsen.

- Det skal da ikke være dit problem, om et brød er firkantet eller rundt. Det er vores problem, siger vi.

Så er der hele forretningsmodellen. Et argentinsk selskab er bygget op omkring partnere og småaktionærer, og Klaus Riskærs familieselskab ejer lidt under halvdelen af aktierne. Startkapitalen er halvanden million kroner, som er rejst ved crowdfunding.

Mere skal ejerkredsen ikke bruge for at starte op. Maskinerne er leveret lokalt til argentinske priser.

- Og så får du 10 bagere om måneden for 70.000 kroner i Argentina. I København får du to, hvis du er heldig.

Klaus Riskær indtager en rolle som konsulent i projektet.

- Alt det selskabsretslige og selskabstekniske, er der andre, der roder med, for det interesserer ikke mig. Min erfaring er at styre projekterne og udvikle dem. Det er jeg stjernegod til og har gjort mange gange i mit liv, betror han.

Men kommer brødrevolutionen til København?

- København er en provinsby i den her sammenhæng. Der er ikke den delivery, der skal til, og det vil ikke give mening for et marked, som er så veletableret. Men det er ekstremt velegnet til andre steder i Latinamerika og Asien. Måske visse dele af Syd- og Centraleuropa.

- Og så gider jeg slet ikke lave forretning i Danmark længere. Det er en udbredt myte, at jeg ikke har lov til det, for jeg må lave alle de forretninger, jeg vil. Jeg orker det bare ikke, siger Klaus Riskær.

Som i årtier har ligget i bitter kamp med kreditorer efter sit krak i 1992 med Accumulator Invest og Krepco. En kamp som medvirkede til, at den tidligere komet i dansk erhvervsliv sad 5 år i fængsel.

Sådan vil han ryste argentinernes brødmarked.

• Friskbagt levering med gratis (eller indregnet) fragt hver dag og slut med bake-off af frossent brød. Det fritager aftagerne på hoteller og restaurationer for at skulle færdigbage noget.

• Fast kilopris på alt. Det skal ikke være kundens problem, om det skal være boller eller brød, firkantet eller rundt, tykt eller tyndt. Det skal producenten kunne klare.

• Returlevering af brød i ubrudte emballager for kunder. Returneret brød kan genforarbejdes til dyrefoder eller sælges i dagligvarehandel.

• Effektiv og nær dagsdistribution i tætbefolket mangemillionby til food service-aftagere.

• Måske forbrugerrettede brødudsalg på et senere tidspunkt.

• Den nyeste teknologi, lave argentinske omkostninger på alt og gastronomisk produktudvikling.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094