Dava Foods har massiv fremgang både ude og hjemme
Eksporten af danske øko-æg er fordoblet i år
- Danske fødevarer er i høj kurs i andre lande. Vi har en høj troværdighed, og netop det er vigtigt, når forbrugerne efterspørger økologiske fødevarer. De føler sig ganske enkelt mere trygge ved, at vi overholder reglerne for økologisk fødevareproduktion, siger administrerende Dava-direktør Ivan Noes Jørgensen.
- Generelt er økologi, dyrevelfærd og fødevaresikkerhed mere og mere i fokus hos vores eksportkunder. Disse stigende krav kan vi og vores producenter honorere, og derfor forventer vi, at eksporten vil fortsætte med at stige også i de kommende år.
Svært ved at følge med
Det er dog fortsat hjemmemarkedet i Danmark, der er den største aftager af økologiske æg. Her er væksten i salget af økologiske æg alene i år steget med 36,4 procent, og måned for måned er efterspørgslen stigende. August har således været den hidtil bedste måned, og Dava Foods har derfor svært ved at følge med efterspørgslen:
- Økologi er fremtiden, og derfor planlægger vi løbende udvidelser af den økologiske ægproduktion i samarbejde med vores nuværende økologiske producenter. Det tager dog typisk cirka to år fra aftalen er indgået til en øget produktion, så vi kan ikke øge udbuddet så meget, som vi gerne vil, på den korte bane, siger Ivan Noes Jørgensen.
Dava Foods følger en 2020-strategi, hvor visionen er, at 50 procent af omsætningen i Danmark i 2020 skal være økologisk. For tre år siden var dette urealistisk at nå, men nu er virkeligheden godt på vej til at overhale visionen:
- I august kom 38,3 procent af omsætningen fra økologiske æg og ægprodukter, så nu forventer vi at være i mål med vores 2020-strategi allerede i 2019, konstaterer direktøren.