23948sdkhjf

Luksusbager: De yngre stiller krav til deres brød

Efter at have været et enkelt aarhusiansk bageri i årtier har Langenæs Bageri i dag seks butikker i Jylland
Mens Lagkagehuset nu satser på udlandet, har en anden håndværksbager, aarhusianske Langenæs Bageri, i første omgang blikket rettet mod Jylland.

Efter i mange år kun at have været én bagerbutik i Aarhus, findes der nu seks Langenæs Bageri’er i Jylland - de fem i Østjylland er senest blevet suppleret med en i det centrale Jylland med åbningen af en butik i Viborg.

Og der er planer om at ekspandere yderligere i 2017, fortæller administrerende direktør Michael Spottag.

- Generelt ser vi et hul i markedet, fordi supermarkedsbagerne og tankstationerne bliver presset på nogle omkostninger, og en af måderne at nedbringe dem på er at få flere og flere ting færdigproduceret udefra. Og dermed bliver der en større difference på det, de tilbyder og det, vi tilbyder. Så det handler om at kapre markedsandele inden for dét nye marked - og det gælder sådan set i hele landet, siger Michael Spottag, som dog i første omgang vil satse på Jylland.

Generationen der opfandt lørdagskylling


Langenæs-direktøren medgiver, at det er en hårfin balancegang ikke at miste fortællingen om det lille håndværksbageri, når man lige pludselig bliver en kæde.

Derfor gør han også meget ud af at understrege, at Langenæs Bageri gør tingene anderledes end andre kæder ved, at hvert bageri har to eller flere bagere ansat, som selv slår deje op og bager brødene - på basis af deje, der produceres i et centralt hovedbageri.

Han ser tydelige tegn på, at der er flere og flere kunder, som er villige til at betale for den ekstra tid, som Langenæs Bageri bruger på et brød. Som 54-årig kalder han sig en del af den generation, der opfandt lørdagskyllingen, men de yngre generationer stiller heldigvis langt flere krav til fødevarer i dag, oplever han.

- De unge i dag snakker næringsstoffer, kulhydrater og den slags ting. Mange af de spørgsmål, jeg som bager får i dag, blev jeg aldrig spurgt om tidligere. Men de unge mennesker stiller gudskelov krav til deres fødevarer - og det er bare vand på vores mølle, siger Michael Spottag og tilføjer:

- Vi kommer aldrig til at konkurrere på pris. Men jeg vil vove den påstand, at dem, der er villige til at betale for deres brød, bliver flere og flere.

Læs Food Supply Magazine gratis: http://www.e-pages.dk/aller/530/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079